اپوکسی
اپوکسی

۱۹
۱۹
۱۹
۱۹
۹
۹
۹
۹

۳-۲ طرح آماری
در این بررسی از آزمون فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کاملا تصادفی استفاده گردید. با توجه به عوامل متغیر و سطوح مربوطه ۸ تیمار حاصل شد که از هر شرایط ۵ بار تکرار شد. درتجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری minitab استفاده گردید. این تحقیق در قالب طرح آزمایشی فاکتوریل و با سه متغیر و به کمک تجزیه و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحقیق قرار گرفت.
با بهره گرفتن از این روش آماری، تاثیر مستقل و متقابل هر یک از عوامل متغیر بر خواص مورد مطالعه در سطح اعتماد ۹۵ درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جدول ۳-۱ تیمارهای مورد مطالعه را نشان می‌دهد.
۳-۱ تهیه مواد اولیه
در این پژوهش برای ساخت چند سازه پانل ساندویچی، از چوب پالونیا به عنوان لایه مغزی و الیاف شیشه به همراه دو نوع رزین پلی استر و اپوکسی به عنوان تقویت کننده در لایه رویی پانل مورد استفاده قرار گرفت.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برای تهیه هر کدام از موارد فوق، مراحل زیر صورت گرفت:
۳-۱-۱ پالونیا
گونه مورد استفاده گونه P.Fortunei پانزده ساله بود که در جنگل تحقیقاتی شصت کلاته وابسته به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان کشت شده است. این گونه مراحل آزمایشی خود را به خوبی سپری کرده است و دارای خصوصیاتی منحصر به فرد مانند سرعت رشد، آسانی کشت، سبکی و استحکام است.
۳-۱-۲ الیاف شیشه
برای این تحقیق از لایه های الیاف شیشه بریده شده از نوع E-glass، محصول Exssonکره جنوبی استفاده شد. دو نوع الیاف
شیشه حصیری[۱۰۸] و سوزنی[۱۰۹] برای این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. لایه های الیاف شیشه به ابعاد طولی ۵۰×۱۰ سانتی متر برش خوردند و به تعداد مورد نظر برای هر پانل (۱۰ عدد لایه) تهیه گردیدند. تعداد لایه های نوع سوزنی (نمد) که به صورت خالص برای پانل ها به کار رفتند، ۵ عدد در هر رویه بود و در پانل هایی که از لایه های الیاف شیشه به صورت ترکیبی استفاده شد، به صورت سه لایه سوزنی و دو لایه حصیری در هر رویه بود.
شکل۳- ۱ ترتیب قرار گرفتن لایه های الیاف شیشه در سطوح پانل ساندویچی
شکل۳-۲ نمونه ای از دو نوع الیاف شیشه مورد استفاده در ساخت پانل ساندویچی
۳-۱-۳ نوع و مقدار مصرف رزین
در این تحقیق از رزین های پلی استر و اپوکسی استفاده گردید. مقدار رزین مصرفی با توجه به ابعاد سطح هر رویه (۵۰×۱۰سانتی متر مربع) و ضخامت آن (۵/۲ میلی متر) حدود ۲۵۰ گرم برای هر رویه نظر گرفته شد.
۳-۱-۳-۱ رزین اپوکسی
رزین اپوکسی یا اپوکساید مورد استفاده در این تحقیق با مارک هانستمن ترکیه[۱۱۰] از نوع HY950©Ren بود که به صورت دو جزئی مورد استفاده قرار گرفت. این رزین جزء چسبنده های قوی است و به همراه کاتالیزور یا همان هاردنر به سرعت پلیمر شده و به گیرایی لازم می‌رسد. این رزین علاوه بر استفاده در الیاف شیشه ها جزء اتصال دهنده های چوب و الیاف نیز به شمار می‌آید]۱۴[. مشخصات فنی رزین اپوکسی مورد استفاده به شرح جدول ۳-۳ می‌باشد.
جدول ۳-۳ مشخصات رزین اپوکسی مصرفی
کمیت فیزیکی واحد مشخصات
شکل ظاهری — زرد کمرنگ شفاف
ویسکوزیته mPa 470-370
دانسیته g/cm3 ۱
زمان انعقاد در C˚‍ h 5/0
زمان سخت شدن h 24
۳-۱-۳-۲ سخت کننده جهت پلیمریزاسیون رزین اپوکسی
جهت گیرایی رزین اپوکسی به کاررفته در این تحقیق، از سخت کننده F205 ساخت شرکت Hexion ترکیه استفاده شد. نسبت اختلاط وزنی سخت کننده به رزین ۱۵ به ۱۰۰ درصد بود.
۳-۱-۳-۳ رزین پلی استر
رزین پلی استر مورد استفاده در این تحقیق با مارک تابا از کارخانه اصفهان بود. طبق مشخصات فنی این رزین، این محصول پوششی شفاف، براق و سخت مانند شیشه روی سطح چوب تشکیل می دهد که بسیار مقاوم است و چوب را از تاثیر عواملی ‌نظیر آب، مواد شوینده و آلودگی شیمیایی به خوبی حفظ می‌کند. این رزین برای زیبایی و حفاظت سطوح چوبی، بویژه در مکان هایی که جلای پایدار سطح مورد نیاز است به کار می‌رود و مصرف عمده آن در صنایع چوب و مصنوعات چوبی است. مشخصات فنی این رزین به شرح جدول ۳-۴ می‌باشد.
جدول ۳-۴ مشخصات رزین پلی استر مصرفی
کمیت فیزیکی واحد مشخصات
شکل ظاهری — بیرنگ
ویسکوزیته ثانیه ۴۰
دانسیته g/cm3 ۰۵/۱
زمان انعقاد در C˚‍ h 1
زمان سخت شدن h 25
۳-۱-۳-۴ کاتالیزور جهت سرعت واکنش رزین پلی استر
جهت گیرا شدن رزین نیاز به یک مرکز فعال (رادیکال) است تا واکنش پلیمریزاسیون آغاز شود که این نقش را کاتالیزورها ایفا می‌کنند. گیرا شدن رزین بلافاصله بعد از اضافه کردن کاتالیزور شروع می‌شود. سرعت واکنش گیرا شدن بستگی به نوع رزین و میزان فعالیت کاتالیزور دارد. مقدار کاتالیزور، زمان ژل شدن و سرعت سخت شدن را کنترل می‌کند. مقدار کاتالیزور از آن جهت که تعیین کننده میزان اتصالات عرضی است بهتر است بدون تغییر در نظر گرفته شود.]۶[. کاتالیزور مورد استفاده در این تحقیق متیل اتیل کتون پراکسید[۱۱۱] بود که به میزان ۲ درصد وزن پلی استر، به آن افزوده شد و به خوبی با پلی استر موجود در بشر مخلوط گردید.
۳-۱-۳-۵ شتاب دهنده جهت پلیمریزاسیون رزین پلی استر
برای گیرا شدن رزین پلی استر در دمای محیط بایستی همراه
با کاتالیزور از یک شتاب دهنده نیز استفاده کرد. شتاب دهنده ها باید کمی قبل از استفاده به رزین اضافه شوند. ترکیبات شیمیایی زیادی به عنوان شتاب دهنده می‌توانند مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهمترین نوع شتاب دهنده ها آنهایی هستند که بر پایه صابون های قلع، کبالت و یا بر پایه آمینهای نوع سوم می‌باشند]۶[.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...