تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و مبنای روش آن توصیفی-تحلیلی است.در این پژوهش از تکنیک مشاهده و مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه استفاده شده است .
۲-۱-۱-۱- مراحل تحقیق
۲-۱-۱-۱-۱- مرحله گردآوری اطلاعات
در مرحله جمع آوری اطلاعات از دو دسته اطلاعات کتابخانه ای یا اسنادی و اطلاعات میدانی استفاده شده است.بدین ترتیب که اطلاعات مربوط به چهارچوب مفهومی ، مبانی نظری ، پیشینه تحقیق و ویژگیهای جغرافیایی عرصه پژوهش از طریق روش اسنادی و تعیین مکانیابی مناسب و یا نامناسب صنایع روستایی شهرستان رشت از طریق روش میدانی بدست آمده است.
در اطلاعات میدانی از طریق مشاهده در محدوده و نظرسنجی از کارشناسان توسعه و روستائیان و مدیران از طریق توزیع پرسشنامه استفاده شده است
۲-۱-۱-۱-۲-مرحله سازماندهی و طبقه بندی اطلاعات بدست آمده
در مرحله اول به منظور تسهیل در امر استفاده از آنها در پایان نامه در قالب جداول ، نمودار و نقشه سازماندهی شده است.
۲-۱-۲- مرحله تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این مرحله پس از جمع آوری اطلاعات و سازماندهی و طبقه بندی آنها، تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شده است همچنین در این پژوهش به منظور ترسیم جداول از نرم افزار Excell و برای ترسیم نقشه از نرم افزار GIS استفاده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۲- متغییرهای تحقیق
متغییر های تحقیق شامل متغییر وابسته و مستقل است که متغییر مستقل شامل صنایع روستایی و متغییر وابسته اثرات زیست محیطی است .
۲-۳- محدوده تحقیق
شهرستان رشت ،تقریبا درمرکز جلگه گیلان ،بین ۳۷ درجه و۳۰ثانیه تا۳۷ درجه و۲۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه عرض شمالی و طول جغرافیایی ۴۹ درجه و۲۷ دقیقه و۴۲ثانیه تا۴۹ درجه و۵۵ دقیقه و۱۸ ثانیه شرقی قرار گرفته است.این شهرستان با مساحت ۱۲۵۶کیلومتر مربع از شمال به دریای خزر،از شرق به آستانه اشرفیه ،لاهیجان وسیاهکل،از جنوب به رودبار واز غرب به انزلی،صومعه سرا وشفت محدود است.این شهرستان از۶ شهر ،۶ بخش و۱۸ دهستان و۲۹۴ روستا تشکیل شده است.شهرهای آن عبارتند از: رشت، سنگر،کوچصفهان،لشت نشاء، خشکبیجار وخمام وبخشها ودهستانهای آن به ترتیب عبارتند از:بخش خشکبیجار(دهستانهای حاجی بکنده ونوشر خشکبیجار)،بخش خمام(دهستانهای چوکام،چاپارخانه وکته سر خمام)، بخش سنگر (دهستانهای اسلام آباد،سراوان وسنگر)،بخش کوچصفهان (دهستانهای بلسبنه،کنار سر ولولمان)،بخش لشت نشا(دهستانهای جیرهنده، لشت نشا ،علی آباد ،زیباکنار وگفشه لشت نشا) وبخش مرکزی(دهستانهای پسیخان ،پیربازار،حومه ولاکان)(اصلاح عربانی،۱۳۸۷،۴۷۹) .

نقشه ۲-۱- محدوده مورد تحقیق
۲-۴- مقطع زمانی تحقیق
در تحقیق حاضر از لحاظ زمانی از آمارها و اطلاعات سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ استفاده شده است .
۲-۵- روش شناسی تحقیق
روش عبارت از مجموعه شیوه ها و تدابیری است که برای شناخت حقیقت و برکناری از خطا به کار می رود . روش خط مشی معقول و منظم برای دستیابی به هدفی معین است که در آن بر تحقیقات کمی تاکید می شود و هدف اینگونه تحقیقات، تعمیم بخشی، پیش بینی، کشف علت ها و همبستگی ها است و به منظور حل مساله از طریق آزمایش و کنترل بیشتر و استدلال قیاسی­انجام می گیرد­این­روش­بر ­­­­­نظریه ، فرضیه سازی و آزمون آنها با مشاهدات­تکرارپذیرو نهایتاً­ترکیب نتایج درسیستمی­ازقوانین­تاکیددارند.( ازکیا و دربان آستانه، ۱۳۸۲ ، ص ۱۰۷ )
پیشینه تحقیق
مبانی نظری و اندیشه­ای
تئوری­ها
دیدگاه ­ها
رویکردها
اسنادی
روش تحقیق
مشاهده، پرسشنامه
تجربی
روستاهای شهرستان
رودسر
منطقه مورد مطالعه
نمونه­ها
خانوارهای شاغل ذر صنایع دستی

    1. توصیفی
    1. استنباطی: آزمون فرضیه ­ها (آزمون کای دو) - (اسپیرمن)

جمع­آوری داده ­ها
تجزیه و تحلیل
نتیجه گیری
فرضیه
تنظیم چهارچوب نظریه‌ای
تحلیل معیارهای مکانی صنایع روستایی شهرستان رشت
شکل ۲-۱-مراحل انجام پژوهش و کار میدانی
فصل سوم
ویژگیهای جغرافیایی عرصه پژوهش
۳-۱- موقعیت جغرافیایی محدوده مورد مطالعه
شهرستان رشت در مرکز گیلان واقع شده است و از جانب شمال به دریای خزر و شهرستان بندر انزلی و از جنوب به شهرستان رودبار و از شرق به آستانه اشرفیه و از غرب به شهرستان فومن محدود می شود مساحت این شهرستان معادل ۱۴۲۷ کیلومتر مربع می باشد . ( سازمان برنامه و بودجه ؛ ۱۳۷۷ ؛ صفحه ۱۷ ) .
محدوده مورد مطالعه شامل روستاهای ساحلی شهرستان رشت که در سه دهستان چاپارخانه ،حاجی بکنده و علی آباد زیبا کنار پراکنده شده اند این دو دهستان در طول جغرافیایی ۴۹ درجه و ۳۳ دقیقه تا ۴۹ درجه و ۵۵ دقیقه و در عرض جغرافیایی ۳۷ درجه و ۲۲ دقیقه تا ۳۷ درجه و ۲۷ دقیقه قرار گرفته است که از شمال به دریا ، از شرق به شهرستان آستانه اشرفیه و غرب به شهرستان بندر انزلی ختم می گردد.
جدول ۳– ۱ . تقسیمات جغرافیایی روستایی مورد مطالعه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...