۱۸۱۴

 

۱۳۷۵

 

۳۱۹۵

 
 

۱٫۰۱

 

۲٫۱۶

 

۱٫۶

 
 

آفتاب یزد

 

فراوانی مطالب دارای موضع مثبت نسبت به این ارزش
فراوانی کل مطالب روزنامه
درصد فراوانی مطالب دارای موضع مثبت در فراوانی کل

 

۷

 

۱۰

 

۱۷

 
 

۱۴۸۲

 

۱۷۱۳

 

۳۱۸۹

 
 

۰٫۳۹

 

۰٫۷۳

 

۰٫۵

 

با توجه به نتایج به دست آمده، مشاهده میشود که روزنامه های اصول گرا اهمیت بیشتری به مقوله علم و رشد علمی داده اند. علت این مساله را از یک طرف میتوان در این دانست که آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، در سال های اخیر تاکید بسیاری بر رشد علمی و لزوم توجه به علم داشته اند و از آنجا که اصولگرایان بیش از اصلاح طلبان خود را ملزم به پیگیری منویات رهبر انقلاب می­دانند، بنابراین شاهدیم که درباره مسئله علم و پیشرفت علمی نیز اصول گرایان نسبت به اصلاح طلبان، توجه بیشتری داشته اند. دلیل دیگر این توجه بیشتر را هم می­توان در این دانست که اصول گرایان میل بیشتری به نشان دادن و برجسته کردن پیشرفت های کشور و ارائه تصویر امیدوار کننده از روند حرکت کشور دارند؛ به همین خاطر توجه و تاکیدی بیشتری بر پیشرفت­های کشور ـ و از آن جمله پیشرفت علمی ـ دارند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

البته در این میان روزنامه ایران به صورتی بارز، بیش از دو روزنامه دیگر به این مقوله پرداخته است که نشان دهنده توجه بیشتر تحریریه و سیاستگذاران این روزنامه به ارزش «خودکفایی علمی و توجه به علم» است. علت این توجه را هم شاید بتوان در این دانست که «ایران» روزنامه دولت است و طبیعتا دولت مایل است با استناد به پیشرفت های کشور ـ و از آن جمله، پیشرفت علمی ـ کارایی خود را تبلیغ کرده و به اثبات برساند.
نمودار ۱۱- درصد فراوانی مطالب مرتبط با ارزش « خودکفایی علمی و توجه به علم»
نمودار ۱۲- درصد فراوانی زیرمقوله های ارزش « خودکفایی علمی و توجه به علم»
در مورد بازنمایی ارزش «خودکفایی علمی و توجه به علم» در این سه روزنامه، مشاهده میشود که این بازنمایی بیشتر از طریق پرداختن به پیشرفت های علمی کشور بوده است. در اینجا نیز مشاهده میشود کارکرد خبری مطبوعات بر کارکردهای دیگر غلبه یافته و روزنامه ها بیشتر به ارائه اخبار دستاوردهای علمی پرداخته اند. البته میزان قابل توجهی از مطالب مرتبط با این ارزش به صورت تحلیلی و نظری ارائه شده است(۱۱٫۶ درصد) و این نشان دهنده آنست که روزنامه ها توجه مناسبی به لزوم بحث درباره چیستی، اهمیت، چگونگی و آثار رشد علمی کشور دارند و به ارائه اخبار بسنده نکرده اند.

تبیین یافته های تحقیق

در این بخش به بررسی فرضیات تحقیق پرداخته و تحلیل خود را ارائه می­نمائیم.

فرضیه اول: «بین روزنامه های مورد بررسی و میزان پرداختن به پنج ارزش مذکور رابطه معنادار وجود دارد
برای آزمون این فرضیه، جدول تقاطعی شماره ۱۱ را که در آن فراونی ارزش­ها به تفکیک روزنامه آمده است؛ استخراج کرده و سپس برای تشخیص معنادار بودن یا نبودن ارتباط روزنامه­ها با میزان پرداختن به ارزش­ها؛ از آزمون کای اسکوئر استفاده نمودیم. این آزمون فرضیه فوق را در سطح اطمینان ۹۹ درصد تایید کرد. بنابراین می­توان گفت:
« بین روزنامه های مورد بررسی و میزان پرداختن به پنج ارزش مذکور رابطه معنادار وجود دارد.»
جدول ۱۱- جدول توافقی روزنامه ـ ارزش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...