۰٫۰
۰٫۰
۰٫۰
۱٫۵

۰٫۰
۲۸٫۹
۱۲٫۸
۷٫۱
۲٫۹

۰٫۰
۰٫۰
۴٫۲
۰٫۰
۰٫۰

۸
۴۵
۴۷
۴۲
۶۸

*معنی دار در سطح ۰٫۰۵< P.

  • نگرش زنان در مورد ارزش فرزند :

جدول ۵-۹، نگرش زنان دو گروه مذهبی را در مورد ارزش فرزند نشان می دهد. در پژوهش حاضر از گویه های که در ذیل آمده برای سنجش نگرش زنان در مورد ارزش فرزند استفاده شده است:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • والدین باید فرزند زیادی داشته باشند تا در پیری عصای پیری آنها باشند.
  • داشتن فرزند زیاد به درآمد خانواده کمک می کند.
  • هر چه تعداد فرزندان زیاد باشد به تحصیلات و تربیت آنها لطمه وارد می شود.
  • تعداد فرزندان زیاد وابستگی زن وشوهر را افزایش می دهد.
  • جلوگیری از بارداری دخالت در کار خداوند است.
  • با فرزندان زیاد والدین احساس می کنند بعد از مرگشان زنده اند.

گویه های انتخاب شده ارزشهای سنتی و مدرن داشتن فرزند را نشان می دهد. موافقت و مخالفت با گویه شماره ۳ نگرش مدرن زنان به باروری را نشان می دهد. و گویه های شماره ۱،۲،۴،۵،۶ نگرش سنتی به باروری را نشان می دهد. زنان شیعه نسبت به زنان اهل سنت بیشتر با گویه هایی که نگرش سنتی را می سنجد مخالفت می کنند. در مورد گویه شماره یک، از ۱۴۷ نفر زن شیعه، ۶۰درصد مخالف و ۳۴٫۱ درصد موافق بوده اند. در حالی که از ۱۵۵ نفر زن اهل سنت، ۴۰ درصد مخالف و ۷۰ درصد موافق این گویه بوده اند.
در مورد گویه شماره دو، از ۱۵۰ نفر زن شیعه، ۵۹درصد مخالف و ۳۶ درصد موافق این گویه بوده اند از طرف دیگر از ۱۵۵ نفر زن اهل سنت ۴۱ درصد مخالف و۶۴ درصد موافق بوده اند. بطورکلی نگرش زنان اهل سنت به باروری و فرزندآوری سنتی تر از زنان شیعه مذهب است. بطور کلی می توان چنین بیان کرد که اکثریت زنان اهل سنت با گویه هایی که نگرش سنتی نسبت به باروری را نشان می دهند نظر موافق دارند. اما با نگاه به درصد موافقت زنان اهل سنت با گویه شماره سه، این نتیجه حاصل می شود که در این گویه اکثریت زنان اهل سنت نظری موافق دارند. اما در مورد زنان شیعه، علاوه بر مخالفت با گویه هایی که نگرش سنتی را می سنجند در مورد گویه شماره سه نیز نظری موافق ندارند.
جدول ۵-۹، دیدگاه و نگرش زنان دو گروه مذهبی شیعه و سنی در مورد باروری[۴۳]*

گویه
مذهب

گویه۱
فرزندان عصای پیری والدین اند

گویه۲
فرزندان به درامد خانه کمک می کنند

گویه۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...