در این تحقیق از روش توصیفی استفاده شده است. از نظر شیوه اجرا این تحقیق از نوع تحقیق توصیفی جامعه و گسترده می‌باشد. هدف از انجام این نوع تحقیقات توصیفی، جمع آوری اطلاعات دقیق در باره ابعاد مختلف یک پدیده یا موقعیت یا متغیر می‌باشد در این تحقیق از روش مشاهده مستقیم، مصاحبه آزاد و پرسشنامه برای جع آوری اطلاعات بهره گرفته شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تجزیه و تحلیل فرضیات این تحقیق :‌
فرضیه اول : ‌این فرض با توجه به درصدهای بدست آمده اثبات می‌گردد.
فرضیه دوم : ‌این فرض با توجه به درصدهای مشخص شده نسبتاٌ ‌اثبات می‌گردد.
فرضیه سوم :‌ در این فرض نیز دانش آموزان نسبتاٌ قبول مسئولیت گروهی را تنها حضور درفعالیتهای گروهی اردویی نمی‌دانند بلکه عوامل دیگر از قبیل ایجاد شخصیت از طرف خانواده و جامعه به آنها را یکی از شرایط قبول مسئولیت گروهی می‌دانند و با توجه به درصدهای بدست آمده این فرض نیز تا حدودی اثبات می‌شود.
فرضیه چهارم : در این فرضیه کلیه دانش آموزان، حضور مربیان و بخصوص کسانی که در زمینه فعالیتهای اردویی دارای تخصص و مهارت کامل هستند را عامل بسیار مهمی‌در برگزاری بهتر و کیفیت بالای فعالیتهای اردویی می‌دانند. این فرض نیز با توجه به درصدهای مشخص شده کاملاٌ اثبات می‌شود.
فرضیه پنجم : بر طبق این فرضیه دانش آموزان طبق درصدهای مشخص شده رعایت احترام متقابل را عامل مهمی جهت ارتباط بین خود و مربیان و همسالان می‌دانند و این فرض نیز اثبات می‌گردد.
فرضیه ششم : این فرض از بالاترین درصد برخوردار است. دانش آموزان ضمن شرکت در اردو و تماشای معنویت و اخلاص در روابط به تثبیت روحیه گذشت و ایثار خود می‌پردازند و این فرض نیز کاملاٌ اثبات می‌گردد.
فرضیه هفتمدر این فرض با توجه به درصدهای معین شده می‌بایست طوری برنامه‌ریزی نمود که محیطی برای برگزاری اردوها انتخاب گردد که کاملاٌ مناسب سن و نوع فعالیت اردویی باشد این فرض نیز نسبتاٌ اثبات می‌گردد.
فرضیه هشتم :‌ در این فرض با توجه به درصدهای معین شده، مربیان و مسئولین برگزاری اردوها می‌بایست به نقاط ضعف و قوت فعالیتهای اردویی پرداخته و همواره درصدد بالابردن کیفیت فعالیتها باشند. این فرض نیز اثبات می‌گردد.
فرضیه نهم : در این فرض نیز با توجه به درصدهای هر قسمت می‌بایست فعالیتهایی در برنامه‌های اردویی گنجانده شود که علاوه بر تقویت روابط بین دانش آموزان عاملی در جهت بالابردن کیفیت اردو گردد.
فرضیه دهم : در این فرضیه دانش آموزان تنها شرکت در اردوها را عامل موفقیت در تحصیل خود نمی‌دانند بلکه عواملی از قبیل خانواده، مدرسه و بخصوص نحوه توجه جامعه به امر تحصیل و رفع کمبودها را عامل موفقیت در تحصیل خود می‌دانند. این فرض نیز تا حدودی نسبتاٌ اثبات می‌گردد.
پیشنهادات تحقیق :‌
برای بهره گیری از وقت و کاربرد زمان، نمی‌توان حد و حصری قائل شد و دگرگونیهای انسانی را در جهت رشد، همانطور که به سازمان یا نهادهای معین محدود نمی‌شود، به اوقات و ساعات معین نیز نباید محدود کرد.
۳ـ پایان نامه
توسط دانشجویان دوره کارشناسی، آقایان حسین هاشمی‌دربند و حسین وحیدی زیر نظر استاد محترم آقای تقی پور در سال ۷۳ تهیه شده است.
عنوان تحقیق : تحقیقی در مورد بررسی و مقایسه نظرات دانش آموزان و مربیان در مورد اردوهای دانش آموزی منطقه کلات در سال ۱۳۷۳
هدف کلی این تحقیق :‌
هدف از اجرای این طرح بررسی و مقایسه نظرات مربیان و دانش آموزان در باره اردوهای دانش آموزی است. برای توجیه ضرورت اجرای این طرح باید گفت که طبق آنچه در قسمت تاریخچه و ضرورت طرح گذشت استعدادها و روابط اجتماعی صحیح و آموزش درست فقط در محیط کلاس تکمیل نمی‌شود بلکه نیاز به یک سری فعالیتهای جانبی و مکمل همچون اردوها دارد.
فرضیات این تحقیق :‌
این تحقیق دارای نوزده فرضیه می‌باشد :
فرضیه‌های ۱، ۳، ۶، ۹، ‌۱۳، ۱۵، ۱۷ و ۱۹ درمورد رشد اجتماعی دانش آموزان است.
فرضیه‌های ۲، ۴، ۵، ‌۸، ‌۱۰ و ۱۸ فرضیه‌های آموزشی و تفریحی هستند.
فرضیه‌های ۱۴، ‌۱۶ و ۱۸ در مورد رشد اخلاقی و فرهنگی دانش آموزان است.
فرضیه‌های ۱۱، ۱۲ و ۱۳ فرضیه‌هایی هستند که در مورد رشد ذهنی و شناختی دانش آموزان اظهار شده است.
در این تحقیق با توجه به موضوع آن از روش توصیفی، با بهره گرفتن از پرسشنامه، مصاحبه برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. با مراجعه به آمار و ارقام ارائه شده در فصل قبل مشاهده می‌گردد که نظرات معلمان و دانش آموزان در رد یا تأیید فرضهای مورد نظر در اغلب موارد مشابه هم بوده و داراری رابطه‌ای می‌باشد. از توضیحات فصل سابقه موضوع که اردوها را به عنوان بخشی از آموزش و پرورش غیر رسمی معرفی نموده است می‌توان نتیجه گرفت که اردوها به عنوان تعلیم و تربیت غیر رسمی اثرات زیادی در تعلیم و تربیت رسمی و زندگی اجتماعی و فردی آینده افراد دارد.
ب ) منابع غیر دانشگاهی
۱- کتاب
عنوان کتاب :‌ اردوی تربیتی، چگونه و با کدام برنامه ؟
توسط آقای قاسم کریمی و خانم پروانه سبزه پرورد در مؤسسه انتشارات قربانی زمستان ۱۳۷۴ به چاپ رسیده است.
خلاصه کتاب :‌ مؤلفان جزئیات این کتاب را پس از دوبار اجرای آزمایشی اردوها در یکی از روستاهای شهر نوشهر تهیه و تنظیم نموده اند. البته مزایای محل مزبور آن بود که تمام امکانات لازم را در اختیار اردو می‌گذاشت به طوری که تمام این برنامه‌ها با همه جزئیات قابل اجرا بود. ضمن اینکه امکانات و شرایط آنجا آنچنان استثنائی نبود که برای دیگران و در موقعیتهای دیگر دست نیافتنی باشد. امکانات رفاهی، بودجه، وسائل، تجهیزات و. .. و حتی مربیان نیز از موقعیت بالا و استثنائی برخوردار نبودند. آنچه در آنجا وجود داشت محیط وطبیعتی مناسب و در خور اردو همراه با همت و دقت و تلاش مسئولان و مربیان بود و همین، راز موفقیت به مشار می‌رفت.
نظرات مؤلفین :
به اعتقاد ما برای اجرای برنامه‌های اردویی دانش آموزان، پس از اینکه اهداف و اصول و مبانی فکری اردو روشن شد، ارائه روش های اجرای برنامه‌ها از مهم ترین، عمده ترین، تکنیکی ترین و حساس ترین قسمتهایی است که باید بدان پرداخت. در بسیاری ازمواقع می‌دانیم چه موضوعی را انتقال خواهیم داد ولی « چگونه انتقال دادن » را نمی‌دانیم یا در آن ضعف داریم. محتوای کار را می‌توان از اهداف و اصول بیرون کشید ولی در روشها، هر چند که در پاره‌ای موارد متکی به اهداف و اصول کار هستند، مشکل داریم.
ما نیز در این دفتر بیش از شرح محتوا، بر روشها تأکید داریم و گمان می‌نیم که با دقت در اجرای این روشها می‌توان محتواهای مختلفی را ارئه داد. قبلاٌ شرایط و چگونگی اجرای برنامه‌ای به نام « جشن عصرانه » بیان شده است.
محتوایی که در شکلهای نمایشی، قصه، ‌سرود و. .. ارائه می‌شود می‌تواند بار سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و. .. داشته باشد و این بستگی به صلاحدیدها و نیازها و امکانات و توانائیهای منطقه‌ای دارد. از همین رو می‌توان « برنامه صبحگاه » و « مناظره » و « شب نشینی در جنگل » را مثال زد.
جزوه
عنوان :‌ اصول بهداشت محیط :‌ ویژه آموزش اردویی مربیان
توسط معاونت پرورشی آموزش و پرورش خراسان – کارشناسی کانونهای فرهنگی و تربیتی و امور اردوگاهها چاپ و تکثیر شده است.
خلاصه جزوه ( عنوانهای مهم جزوه ) : محیط زیست و انسان، اهمیت حفظ و تأمین بهداشت محیط، بهداشت محل اسکان افراد در اردوگاه، بهداشت خوابگاه، بهداشت آب، منابع آب آشامیدنی، منابع آلوده کننده آب، اثرات آلودگی آب بر انسان بیماریهای عفونی، تصفیه آب و روش های آن، تأمین آب آشامیدنی سالم در اردوگاه، ‌دفع بهداشتی فاضلاب، دفع مدفوع و فاضلاب اردوگاه، جمع آوری و دفع بهداشتی زباله در اردوگاه، مبارزه با بندپایان و حیوانات موذی
جزوه
عنوان :‌ اردوهای یک روزه
توسط اداره کل اردوها و اماکن تربیتی در سال ۱۳۷۴ و در آموزش و پرورش ناحیه ۵ مشهد چاپ و تکثیر شده است.
خلاصه :‌ تاریخچه و فلسفه اردو، اهداف اردوهای یک روزه، هدفهای جزئی اردوهای یک روزه، مزایای اردوهای یک روزه و نکاتی که باید در اردوهای یک روزه رعایت بشوند.
این اردوها بیشتر در سنین دبستانی است و اینکه نباید در مقطع ابتدائی، اردوها طولانی و خسته کننده و بیش از یک روز باشد.
جزوه
عنوان :‌ جزوات بازی ( کاغذ و تا )، ویژه آموزشهای اردویی
توسط کارشناسی فعالیتهای گروهی – واحد دانش آموزی ۱۳۷۱ چاپ و تکثیر شده است.
خلاصه :‌ کاغذ و تا یک سرگرمی است که در آن تنها با تا کردن یک تکه کاغذ، بدون آنکه نیازی به بریدن ( مگر در بعضی موارد ) و چسب زدن باشد، اشکال و اشیاء مختلف بوجود می آید.
همه ما این سرگرمی‌را به نحوی تجربه کرده ایم. هنگامی‌که با کاغذ و دفتر اشیایی از قبیل قایق، نمکدان، موشک، لیوان، توپ و یا با کاغذ روزنامه کلاه ساخته ایم در واقع اصول « کاغذ و تا » را به کار می‌برده ایم. تاریخ شروع این سرگرمی‌دقیقاٌ روشن نیست اما مشخص است که پایه‌های اولیه آن در مشرق زمین ریخته شده و در آنجا به تدریج رشد یافته است.
گویا برای اولین بار در سرزمین چین فن تا کردن کاغذ به وجود آمده است و چون وسیله اصلی این سرگرمی‌کاغذ است دارای مزیتهای ویژه‌ای است که آن را مورد توجه همگان قرار می‌دهد. مثلاٌ‌امروزه انواع کاغذ به راحتی بدست می آید و از وسایل دیگر ارزان تر است. از طرفی بدون آنکه نیاز به وسایل دیگری باشد می‌توان با دست، کاغذ را تغییر حالت داد و به شکل دلخواه تبدیل کرد. بدین ترتیب در صورتیکه مهارت کافی بدست آوریم می‌توانیم از همه اشیاء، پرندگان، حیوانات و حتی صورت انسان نمونه‌های کاغذی بسازیم. یکی از آموزشهای مهم در اردوها « کاغذ و تا » می‌باشد که باعث ابتکار و خلاقیت در دانش آموزان می‌شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...