آیزنبرگر ، ۱۹۸۶

سوال ۱۴-۸

نوآوری تکنولوژیک

کوئین و شفرد[۱۳۲] ، ۱۹۷۴

سوال ۲۵-۱۵

نوآوری فرایند

میر ، ۱۹۹۳

سوال ۳۰-۲۶

تجهیز منابع

میر ، ۱۹۹۳

۳-۳)جامعه آماری تحقیق
جامعه آماری به کل گروه افراد ، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آن ها بپردازد. مثلا اگر یک مشاور سازمانی علاقه مند به مطالعه اثرات ۴ روز کار در هفته بر روی کارکنان شرکت تلفن در یک شهر بخصوص باشد ، همه کارکنان شاغل در شرکت تلفن در آن شهر جامعه آماری را تشکیل خواهند داد(سکاران ، ص ۲۹۴ ، ۱۳۸۸ ). جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه کارکنان بانک کشاورزی استان گیلان می باشند ،که طبق آمار سالنامه بانک در سال ۹۲ شامل ۵۵۴ کارمند می باشد.
۳-۴)نمونه و روش های نمونه گیری تحقیق
گروه نمونه مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی از اعضا که از جامعه آماری انتخاب شده اند. به عبارت دیگر ، تعدادی از اعضای جامعه آماری ( اما نه همه ) ، گروه نمونه را تشکیل می دهند. بدین ترتیب گروه نمونه یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد (سکاران ، ص ۲۹۵ ، ۱۳۸۸ ). مدیریت امور شعب بانک کشاورزی استان گیلان بر اساس میزان عملکرد مالی هریک از شعب در سطح استان و میزان تراز مالی سالیانه هر یک از شعب را تقسیم کرده است. این تقسیم بندی که نتیجه سال ها عملکرد و میزان کارایی هریک از شعب این بانک است، مبنای کار پژوهشگر قرار گرفت. دراین تحقیق حجم نمونه بااستفاده از جدول مورگان ۲۷۸نفرتعیین شد وروش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید . تعداد ۲۷۸پرسشنامه توزیع که در نهایت ۲۲۹پرسشنامه به درستی تکمیل و برگشت داده شد که مورد استفاده قرار گرفت.
۳-۵)روش های گرد آوری اطلاعات
حافظ نیا ، ۱۳۸۳ :گرد آوری اطلاعات مورد نیاز یکی از مراحل اصلی تحقیق است و به دلیل اهمیت آن گاه به اشتباه روش های گرد آوری اطلاعات را روش های تحقیق می نامند. مرحله گرد آوری اطلاعات آغاز فرآیندی است که طی آن محقق یافته های میدانی و کتابخانه ای را جمع آوری می کند و سپس به طبقه بندی و تحلیل آن می پردازد و فرضیه های تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار می دهد. همچنین در تعریف ابزار اندازه گیری می توان گفت : که آن ها مقیاس ها و وسایلی هستند که محقق به کمک آن ها قادر است ، اطلاعات مورد نیاز خود را گرد آوری ، ثبت و کمی نماید( خوش آهنگ ، ص ۱۰۴ ، ۱۳۸۹). روش های گرد آوری اطلاعات را می توان به دو دسته تقسیم کرد :
۱٫اطلا عات میدانی ؛
۲٫اطلا عات کتابخانه ای – آرشیوی.
در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات درباره مبانی نظری و ادبیات تحقیق از روش های مطالعات کتابخانه ای ، منابع اینترنتی و مجلات روانشناسی و مدیریتی استفاده شد . علاوه بر این ترجمه مقالات انگلیسی اینترنتی یکی دیگر از منابع گرد آوری اطلاعات برای تدوین ادبیات و مبانی نظری تحقیق بود. همچنین برای جمع آوری اطلاعات درباره روش های انجام تحقیق و آزمون فرضیه ها از روش میدانی یعنی همان توزیع پرسشنامه استفاده شده که پرسشنامه نیز در ضمیمه آورده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۶)بررسی پایایی و روایی ابزارهای جمع آوری اطلاعات
پایایی ابزار که از آن به اعتبار، دقت و اعتماد‌پذیری نیز تعبیر می‌شود عبارتست از این که اگر یک وسیله اندازه‌گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد نتایج مشابهی از آن حاصل شود. به عبارتی ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرار‌پذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد. برای بررسی اعتبار (پایایی) آزمونهایی که صفت باثبات را می‌سنجند دو روش بازآزمایی و فرم همتا مناسب است و برای بررسی پایایی آزمونهایی که صفت دارای نوسان را می‌سنجند روش های دو نیمه‌سازی، آلفای کرونباخ و … کاربرد دارد. روش آلفای کرونباخ برای آزمونهایی مناسب است که یک یا چند صفت دارای نوسان را می‌سنجد و نمره‌گذاری آنها لیکرت است.
همچنین روایی تعیین می کند ، ابزار تهیه شده تا چه حد مفهوم خاص مورد نظر را اندازه می گیرد .به بیان دیگر ، روایی به ما می گوید که آیا مفهوم واقعی را اندازه می گیریم . به طور کل میتوان اظهار داشت که روایی و پایایی مهر تاییدی هستند بر استحکام علمی یک مطالعه پژوهشی (سکاران ، ص ۲۲۲ و۲۲۳ ، ۱۳۸۸ ).
در تحقیق حاضر به دلیل تنظیم پرسشنامه ها توسط افراد بنام و همچنین استاندارد بودن آن ها ، میتوان دریافت که پایایی و روایی آن ها قطعی و تثبیت شده است. همچنین با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ، پایایی ابزار اندازه گیری مورد بررسی قرار گرفته است .یعنی ابتدا ۳۰ پرسشنامه بین اساتید و متخصصین توزیع شد و روایی ابزار اندازه گیری و از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردید.آلفای کرونباخ یک ضریب اعتبار است که میزان همبستگی مثبت اعضای یک مجموعه را با هم منعکس می کند ، آلفای کرونباخ بر حسب میانگین همبستگی داخلی میان پرسشهایی که یک مفهوم را می سنجد ، محاسبه می شود. هر قدر آلفای کرونباخ به عدد ۱ نزدیک تر باشد، اعتبار سازگاری درونی بیشتر است (سکاران ، ص ۳۸۱ ، ۱۳۸۸ ).در صورتی که آلفای کرونباخ محاسبه شده بزرگتر از ۰٫۷ باشد بیانگر اعتبار بالای سوالهای پرسشنامه است و ابزار اندازه گیری دارای پایایی است.
با بهره گرفتن از این فرمول به محاسبه آلفای کرونباخ برای متغیرهای تحقیق می پردازیم :
که در آن:
j :تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه یا آزمون.
S j2 : واریا
نس زیر آزمونj ام.
واریانس کل آزمون. :S ۲
زمانی که نه از واریانس جامعه و نه از احتمال موفقیت یا عدم موفقیت متغیر اطلاع  دارید و نمی توان از فرمولهای آماری برای براورد حجم نمونه استفاده کرد از جدول مورگان استفاده می کنیم. این جدول حداکثر تعداد نمونه را می دهد.
S:حجم نمونه، N:حجم جامعه

N

S

N

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...