.۰۶۹

.۰۷۶

.۲۳۵

.۷۸۵

۳۴

.۰۷۸

.۲۸۱

.۲۳۴

.۱۶۹

.۷۶۶

.۱۴۰

.۱۴۰

-.۰۱۹

۲-۳-۴تحلیل عاملی تاییدی
نمودارشماره ۱ ، تحلیل عاملی تاییدی شاخص­ های پرسش نامه را در حالت برآورد استاندارد[۱۴۳] بر اساس عوامل پنهان شناسایی شده در تحلیل عاملی اکتشافی نشان می­دهد. لازم به ذکر است که با توجه به اینکه بار عاملی شاخص ۲۶ ام پرسش نامه در دو عامل به هم بسیار نزدیک بود این شاخص حذف و کار تحلیل عاملی تاییدی با ۳۳ شاخص پرسش نامه انجام شد.
در این تحلیل دو فرض وجود دارد :
H0: شاخص­ های هر یک از عوامل ۸ گانه تاثیر معنی­داری بر عامل مربوطه ندارد.
H1: شاخص­ های هر یک از عوامل ۸ گانه تاثیر معنی­داری بر عامل مربوطه دارد.
بارهای عاملی مدل در حالت برآورد استاندارد میزان تاثیر هر کدام از متغیرها و یا گویه ­ها را در توضیح و تبیین واریانس نمرات متغیر یا عامل اصلی نشان می­دهد. به عبارت دیگر بار عاملی نشان دهنده میزان همبستگی هر متغیر مشاهده شده (سوال پرسش نامه) با متغیر عامل­ها می­باشد. با توجه به نمودار ۱ می­توان بارهای عاملی هر یک از سوالات تحقیق را مشاهده نمود.
برای مثال بار عاملی شاخص اول در عامل اول ۳۰/۰ می باشد. به عبارت دیگر شاخص اول تقریباً ۹ درصد از واریانس بُعد عامل اول ‌را تبیین می نماید. مقدار ۹۱ درصد نیز مقدار خطا می­باشد (مقدار واریانسی که توسط سوال اول قابل تبیین نیست، واضح است که هر چه مقدار خطا کمتر باشد ضرایب بار عاملی بالاتر و همبستگی بیشتری بین سوال و عامل مربوطه وجود دارد). برای شاخص نهم در عامل اول بار عاملی ۷۶/۰ و تبیین ۵۸ درصد واریانس مشاهده شد. به طور کلی در عامل اول همبستگی میان شاخص­ های ۹، ۱۰، ۲۸ و ۲۹ با عامل پنهان شناسایی شده در حد قابل قبولی می­باشد اما همبستگی شاخص ۱ با عامل ۱ قابل قبول نیست.ارتباط سایر شاخص ­ها و عامل­ها نیز به همین صورت قابل تبیین است. جدول ۴-۱۱ این ضرایب را به طور واضح­تری نمایش می­دهد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

نمودار ۱-۴: تحلیل عاملی تأئیدی منافع مورد انتظار مشتریان در حالت برآورد استاندارد
نمودار ۲-۴معنی داری ضرایب و پارامترهای بدست آمده مدل اندازه گیری متغیر های تحقیق را نشان می­دهد که تمامی ضرایب بدست آمده معنادار شده ­اند. مقادیر آزمون معنی داری بزرگتر از ۱/۹۶ یا کوچکتر از ۱/۹۶ - نشان دهنده معنی داری بودن روابط است. مبنای تائید یا رد شدن فرضیات (معنی­داری روابط) بررسی مدل در حالت ضرایب معنی داری است. در سطح خطای ۰/۰۵و آزمون دوطرفه (پیش فرض نرمال) مقادیر بحرانی اعداد ۱/۹۶و ۱/۹۶- می باشند. چنانچه ضرایب معنی داری بیشتر از ۱/۹۶ و یا کوچکتر از ۱/۹۶- باشند فرض صفر رد و فرض مقابل یعنی وجود ارتباط معنی داری تائید می­ شود. این مقادیر به طور واضح در جدول ۴-۱۱ قابل مشاهده هستند.

نمودار ۲-۴: تحلیل عاملی تأئیدی منافع مورد انتظار مشتریان در حالت معنی­داری ضرایب
ملاحظه می­ شود که ۳۳ شاخص پرسش نامه در ۸عامل اصلی خلاصه شده است .
با توجه به اینکه میانگین توان دوم خطا ( RMSEA ) برابر با ۰۷۳/۰ بوده و نسبت کای دو به درجه آزادی(/dfχ ) نیز برابر با ۹۰/۲ می­باشد مدل مورد نظر دارای برازش مناسب می­باشد. با توجه به مدل به دست آمده از تحلیل عاملی تائیدی به کمک نرم افراز لیزرل ، شاخص های ۳۳ گانه پرسش نامه­ در ۸ بعد منافع مورد انتظار مشتریان طبقه ­بندی شدند.
همانطور که ملاحظه می شود فرضیه صفر رد و فرضیه یک تایید می شود . بدین معنی که شاخص­ های هر یک از عوامل ۸ گانه تاثیر معنی­داری بر عامل مربوطه دارد.
جدول ۴-۱۱ تفکیک شاخص­ های پرسش نامه را بر اساس ۸ عامل اصلی و میزان همبستگی هر شاخص و بُعد (بار عاملی)را نشان می­دهد. ملاحظه می­ شود که ۳۳ شاخص پرسش نامه به ۸ عامل اصلی شامل تخصص و تعهد کارکنان، گسترش خدمات، اخلاق و برخورد مناسب، خدمات جانبی، سود محوری، بانکداری الکترونیک، امنیت و مشاوره تقسیم می­ شود.
جدول.۴-۱۱: ابعاد و شاخص­ های منافع مورد انتظار مشتریان و همبستگی شاخص و ابعاد (بار عاملی)

آماره آزمون معنی­داری

بار عاملی(همبستگی شاخص و بُعد)

شاخص ­ها

ابعاد

۵۵/۵
۲۶/۱۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...