————————————————————————
۷۷.عنوان شغلی: نجار
معنی لغوی: درودگر، سازنده اشیاء چوبی . (معین، ۱۳۷۲: ؟)
نجاری که میز و صندلی و مبل می سازد ؛ فرنگی ساز (صدری افشار، ۱۳۹۴: ۱۶۵)
مثال: ….کریم آقا صندوق را برانداز کرد و گفت: ……تا فردا عصر برایتان آماده میکنم ( قطار سنگی، میرکیانی،۷۸)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

کد isic: 7422
طبقه شغلی: صنعتگران
بسط و شرح: برای نجاری باید بتوانید جزئیات را به خوبی دیده و مهارت خوبی در کار با دست و اندازه گیری داشته باشید. برای این شغل داشتن تحصیلات خاصی لازم نیست. از طریق گذراندن دوره های فنی موجود و کارآموزی نزد یک استادکار می توانید این کار را یاد گرفته و تجربه لازم برای شروع کار را کسب کنید.برعکس صاحبان صنایع سخت، بیشتر نجاران دارای خلق و خوی ملایم اند. وسایل کار نجاری عبارت‌اند از : میز درودگری یا نجاری، اره برقی و دستی، رنده، گیره، خط کش، گونیا، پرگار و درفش.
مطلوبیت: از مشاغل انبیا ست. و با ضرب المثلی به همراه نوح نبی در فرهنگ مشاغل ملی و محلی معروف شده است.” ز پیغمبری رفت و نجار شد” ساعت کاری نجار معمولا به‌صورت تمام وقت است. البته در صورتی که به‌صورت مستقل کار کند، تعیین زمان کاری بر عهده خود اوست. در برخی زمان های سال، حجم کاری بیشتر بوده و نیاز است که ساعت های بیشتری حتی در شبها و تعطیلات نیز کار کند. نجار با خطرات بالقوه ای مانند مواد و چسب های قابل اشتعال، گرد و غبار، صدای زیاد، آسیب های چشمی و … در کار خود روبرو است. ( سایت: بانک مشاغل و اطلاعات شغلی هر رشته) در گذشته برخی ازنجاران (درودگران) روی سقف و دیوارهای مساجد، تالارها و خانه های مجلل کنده کاری بسیار زیبای چوبی می ساختند. متاسفانه امروزه این هنر بسیار کم شده است و به جای آن از گچ بری استفاده می شود.( حشمتی، ۱۳۹۱: ؟)

 
 

————————————————————————
۷۸.عنوان شغلی: نخ ریس
معنی لغوی: کارگری که از الیاف نخ تولید می کند ؛ کلابه کار به فردی اطلاق می گردد که از الیاف پشمی ویا پنبه ای نخ پشمی وپنبه ای مرغوب تولیدکند.(صدری افشار، ۱۳۹۴: ۱۶۵)
مثال: در قدیم پیرزن ها چرخ های کوچک نخ ریسی (راز مثل های ما، میرکیانی، )
کد isic: 7431
طبقه شغلی: صنعتگران
بسط و شرح: از مشاغل سنتی زنان که در قدیم برای امرار معاش انجام میدادند. امروزه این کارها در کارخانه های بزرگ ومکانیزه انجام می گیرد.
مطلوبیت: به عنوان منبع درآمدی برای کمک خرج خانواده ها بود. از مضرات این شغل کسانی که کارشان در ارتباط با پشم و پنبه و نخ و… بود، به دلیل داشتن پرز ونیز کمبود نور و گاهی رطوبی بودن محل کار، معمولا دچار بیماری های تنفسی می شدند.

 
 

————————————————————————
۷۹.عنوان شغلی: نظافت چی
معنی لغوی: کسی که جایی را نظافت می کند.
مثال: مادر که می رفت مطب دکتری را تمیز کند به پونه گفت (پلو خورش، مرادی کرمانی، ۹۹)
کد isic: 5130
طبقه شغلی: کارکنان مشاغل ساده
بسط و شرح: این موضوع بیشتر در مورد کار زنان مطرح است که برای گذران زندگی خود مجبور بودند در کنار کار خانه به شغلی هم در بیرون از منزل بپردازند. نظافتچی از مشاغل سخت و ازنظر اجتماعی پایین است.
مطلوبیت: به علت داشتن شان اجتماعی پایین، فرزندان این افراد از ابراز شغل و محل کار والدین خود، احتراز می کنند.

 
 

————————————————————————
۸۰.عنوان شغلی: نعلبند
معنی لغوی: منبع ۱ : پیشه وری که اسب و الاغ را نعل می کرد .(صدری افشار، ۱۳۹۴: ۱۶۶)
مثال: کسانی که کارشان نعل زدن به پای حیوان بود (راز مثل های ما، میرکیانی، ۳۴)
کد isic: 7222
طبقه شغلی: صنعتگران
بسط و شرح: نویسنده برای توضیح منشاء ضرب المثل” یکی به نعل و یکی به میخ” در قالب داستانی آموزشی حال و روز کسانی را که دوجانبه بازی می کنند، آورده است. نعل بندان که کارشان کوبیدن نعل به سم حیوان هایی مثل اسب و الاغ است، نعل را به سم حیوان می کوبند که در خال راه رفتن پای او آسیب نبیند. برای همین نعل بند پتی حیوان را بالا می گیرد و نعل را روی سم او قرار می دهد و با چکش شروع به کوبیدن می کند. در این حال برای آن که نعل به سم حیوان بچسبد، آرام آرام یکی به نعل می کوبد، یکی به میخ. به نعل می زند که کف پای خیوان صاف قرار بگیرد و به میخ می زند که محکم باشد. ( میرکیانی، ۱۳۹۱: ۲۸۲)
مطلوبیت:

 
 

————————————————————————
۸۱.عنوان شغلی: نفتی
معنی لغوی: دوره گرد نفت فروش
مثال: اگر هوا خوب بشود،سید یحیی برادر سید رضا می رود شهر که نفت بیاورد(خمره، مرادی کرمانی،۱۰۷ )
کد isic: 5
طبقه شغلی: کارکنان ارائه خدمات و کارکنان فروش
بسط و شرح: قبل از لوله کشی گاز و در زمانی نسبتا دور که شرایط اجتماعی- اقتصادی مردم خوب نبود و از نفت برای گرما زایی و پخت و پز استفاده می شد، دوره گردهایی بودند که پیت های نفت را بر روی چرخ هایی در محلات می گرداندند و نفت می فروختند. از خصوصیات بارز برخی از آنان کم فروشی یعنی پر نکردن پیمانه ای که با آن نفت را اندازه می گرفتند و نیز گاهی قاطی کردن آب و مایعات دیگر بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...