۵/۲

 

کروی

 

۷۰-۵۵

 
 

۴

 

-

 

-

 
 

۶

 

-

 

-

 
 

۸

 

شش وجهی نامنظم

 

۳۰۰-۱۵۰

 
 

۱۰

 

-

 

-

 
 

۱۲

 

شش وجهی

 

۷۵۰-۴۵۰

 

شکل۲-۱: نمایش رفتار ژل آلومینا تحت تاثیرpH (Sharma et al., 2003)
در سال ۲۰۱۰ بونو و همکارانش با بهره گرفتن از روش ارائه شده برای سنتز ژل آلومینا توسط Armor و همکارش در سال ۱۹۸۷ و به کمک روش فوق بحرانی سریع، ایروژل آلومینا را سنتز و تاثیر غلظت اسید نیتریک در سل آلومینا را روی مساحت ویژه، چگالی و میکروساختار ایروژل بررسی کردند. استخراج متانول تحت شرایط فوق بحرانی در ۵/۷ ساعت انجام شد. نتایج نشان داد که با افزایش مقدار اسید چگالی توده، کاهش و مساحت ویژه افزایش می یابد. غلظت اسید روی مورفولوژی ایروژل نیز تاثیرگذار است. این نتیجه برخلاف نتایج حاصل در ایروژل­های تهیه شده در روش­های دیگر بود که می ­تواند حاکی از تاثیر پارامترهای کنترل شده­ای چون زمان افزودن اسید، نوع حلال و روش متفاوت سنتز ایروژل باشد. آنها همچنین بیان کردند که عواملی محیطی کنترل نشده ای چون رطوبت نیز می تواند روی سنتز و نتایج بدست آمده دخیل باشد (Bono et al., 2010).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اهداف پایان نامه

روش سل- ژل یک روش مناسب و متداول برای تولید آلومینا است. در این روش الکوکسید آلومینیوم در حلال مناسب حل می­ شود، سپس در حضور یک اسید به عنوان کاتالیست با آب هیدرولیز می­ شود. واکنش­های هیدرولیز و پلیمری شدن اتفاق می­افتد و ژل شکل می­گیرد. پارامترهای زیادی از جمله نسبت آب و اسید به الکوکسید، دمای هیدرولیز و تشکیل ژل، غلظت اولیه پیش­ماده در حلال، یک­مرحله ای یا دو­مرحله ای بودن هیدرولیز و روش خشک کردن ژل روی تشکیل ژل آلومینا و ساختار نهایی آن تاثیر­گذار است. هدف از این پژوهش بررسی این پارامترها و بدست آوردن بیشترین حجم ژل در کمترین زمان ممکن و سنتز آلومینا با ساختار متخلخل و مناسب برای کاربردهای کاتالیستی است. امید است که در پایان در این پروژه روشی مناسب و بهینه برای سنتز آلومینا و استفاده از آن به عنوان پایه کاتالیست ارائه گردد.
فصل سوم

مطالعات آزمایشگاهی

تجهیزات لازم

همزن مغناطیسی هیتر دار

جهت همزدن محلول برای سنتز ژل و همزمان گرم کردن آن در دمای مشخص از همزن مغناطیسی هیتردار استفاده شد. شکل ۳-۱ نمایی از این دستگاه را نشان می­دهد.
شکل۳-۱: همزن مغناطیسی هیتر دار

دستگاه خشک کن فوق بحرانی

به منظور خشک کردن ژل در شرایط فوق بحرانی، از دستگاه آزمایشگاهی موجود استفاده گردید. اساس این دستگاه متشکل از یک رآکتور تحت فشار به حجم ml 250 می­باشد که در حمام پارافین جهت تنظیم دما غوطه ­ور می­گردد. شکل ۳-۲ و۳-۳ نمای شماتیک این دستگاه آزمایشگاهی را نشان می­دهد:
شکل۳-۲: نمای شماتیک دستگاه آزمایشگاهی خشک کن فوق بحرانی
شکل ۳-۳: نمائی از دستگاه آزمایشگاهی خشک کن فوق بحرانی

اجزای تشکیل­دهنده دستگاه

رآکتور

دستگاه از یک رآکتور به حجم ml 250 استفاده می­ کند. این رآکتور شامل یک ورودی گاز و همچنین یک خروجی می­باشد. فشار درون رآکتور به­وسیله­ فشارسنج دیجیتال و دمای آن توسط ترموکوپل حس می­گردد. رآکتور از جنس فولاد ضد زنگ ۳۱۶ بوده و تحمل فشار تا psi 7000 را دارد.
شکل ۳-۴: رآکتور

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...