هرترامپ[۹۲](۲۰۰۱)، اسانس آویشن را به عنوان ضدباکتریای، ضدقارچ و ضدسرطان گزارش کرده است.
فصل سوم
مواد و روش‌ها
۳-۱- برداشت گیاه
برداشت آویشن شیرازی از منطقه قرق انجام گرفت: برداشت گیاه از پناهگاه حیات وحش بختگان شماره ۲ در طی سه دوره زمانی (اردبیهشت، خرداد و اوایل مرداد ماه ۱۳۹۳) در منطقه تنگ نقاره خانه واقع در منطقه خانه کت و در محدوده پناهگاه بختگان انجام شد(جدول ۳-۱) و عکس(۳-۱).
جدول ۳-۱- مشخصات منطقه جمع ‌آوری گیاه آویشن شیرازی

نام منطقه ارتفاع(m) طول و عرض جغرافیایی(Lat Lan) میزان بارندگی
(mm)
متوسط‌دمای سالیانه
(
جنس خاک افلیم پوشش گیاهی منطقه گونه های همراه
استهبان-خانه کت(پناهگاه بختگان) ۲۲۱۰ ۴۸, ۲, ۵۳
۲۹, ۱۱, ۲۷
۱۳۷٫۷ ۱۷٫۵ Silt خشک ونیمه خشک تیپ مرتعی-جنگلی Artemisia
Amigdalus

عکس ۳-۱- تصویر ماهواره ای منطقه برداشت گیاه آویشن شیرازی
برداشت گیاه از منطقه در سه بازه زمانی و در سه مرحله رویشی گیاه (قبل از گلدهی، مرحله گلدهی و مرحله تشکیل بذر) انجام شد. گیاهان از ارتفاع ۱۰ سانتی‌متری سطح زمین برداشت شد (امیدبیگی،۱۳۷۳ ؛ نقدی بادی، ۱۳۸۱) (شکل شماره ۳-۱)
شکل ۳-۲- نمایی از برداشت گیاه آویشن شیرازی در منطقه قرق
۳-۲- استخراج اسانس
۳-۲-۱- مواد و وسایل لازم
کلونجر، هیتر، ان هگزان، سولفات سدیم، سرنگ همیلتون، ظروف شیشه‌ای تیره جهت نگهداری اسانس.
۳-۲-۲- روش کار
۳-۲-۲-۱- خشک کردن گیاه
به منظور اسانس‌گیری گیاهان برداشت شده در سایه و در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد و به مدت ۱۵ روز کاملا خشک گردید (ولاگ ،۱۳۸۷) شکل (۳-۲).
شکل ۳-۳- نمایی ازخشک شدن گیاه
۱۰۰ گرم پودر خشک و آسیاب شده از هر سه مرحله رویشی گیاه آویشن شیرازی به صورت جداگانه داخل سه بالن (هرکدام ۲۰۰۰ میلی لیتری) ریخته شد و به هر کدام از بالن‌ها به ترتیب ۱۰۰۰ میلی‌لیتر آب اضافه شد تا سطح پودر با آب مقطر پوشانده شد. بالن به دستگاه اسانس‌گیری وصل و توسط حرارت آب بالن به جوش آمد و به مدت ۳- ۴ ساعت اسانس‌گیری انجام گرفت (نیک آور، ۱۳۸۳). اسانس‌ها پس از آب‌گیری توسط سولفات سدیم بدون آب، توسط سرنگ به درون ویال شیشه‌ای ریخته شد، برای خارج شدن ان هگزان از اسانس، از هوای خنک سشوار به مدت ۳ دقیقه استفاده شد. اسانس تا زمان آنالیز در ویال شیشه‌ای قرار گرفت، درِ شیشه‌ها با پارافیلم پیچیده شد و سپس ویال‌ها در فویل آلومینیومی پیچیده و در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد نگهداری شد (Mewes. Et al., 2008). عمل اسانس‌گیری برای هر نمونه ۳ بار تکرار گردید. مقادیر بر اساس درصد وزنی به وزنی محاسبه شد و با عنوان درصد اسانس[۹۳] گزارش گردید. شکل ۳-۳ مراحل اسانس‌گیری را نشان می‌دهد. استخراج اسانس در آزمایشگاه گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس صورت گرفت.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۳-۴- نمایی از اسانس‌گیری گیاه به روش تقطیر با آب توسط کلونجر
۳-۳- آنالیز اسانس
جهت بررسی میزان اسانس در هر تیمار و هر تکرار مقدار ۲/ میکرولیتر از اسانس به دستگاه گاز کروماتوگرافی(GC ) تزریق گردید و نوع ترکیب‌های موجود در اسانس با بهره گرفتن از دستگاه گاز کروماتوگرافی و جرم سنجی (GC/MS) با بهره گرفتن از کتابخانه موجود در دستگاه مشخص گردید. میزان ترکیبات و نوع هر ترکیب با بهره گرفتن از ضریب بازدارندگی و شاخص کواتز برای هر ترکیب مشخص شد.
۳-۴- مشخصات دستگاه گاز کروماتوگرافی جهت تعیین مقدار ترکیب‌های تشکیل دهنده اسانس

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...