۰۴۷/۰Phi =
۲۵۶/۰Sig =

بررسی رابطه بین مهاجرت اخیر و وضعیّت اشتغال فارغالتّحصیلان نشانگر عدم وجود رابطه معنیدار بین این دو متغیّر میباشد. از آنجا که سطح معنیداری ۲۵۶/۰ میباشد و از ۰۵/۰ بیش‌تر است. میتوان گفت که بین دو متغیّر مهاجرت اخیر و وضعیّت اشتغال رابطه معنیداری وجود ندارد. بنابراین فرضیهی تحقیق مبنی بر اینکه وضعیّت اشتغال فارغالتّحصیلان دانشگاهی بومی استان کردستان بهتر از وضعیّت اشتغال فارغالتّحصیلان غیربومی یا مهاجر میباشد تأیید نمیگردد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۳-۸) وضعیّت اشتغال بر حسب داشتن یا نداشتن فرزند
همانگونه که پیش‌تر بیان شد، در سرشماری سؤالات مربوط به تجربهی فرزند آوری تنها از زنان پرسیده شد. همچنین، در این قسمت در بین زنان نیز آنهایی را مورد بررسی قرار دادیم که حدّاقل یکبار ازدواج کرده بودند. به عبارت دیگر، در خصوص سؤالات مربوط به فرزند، زنان هرگز ازدواج نکرده از تحلیل کنار گذاشته شد. همانطور که در جدول۴-۴ مشاهده نمودیم، ۹/۳۶ درصد از زنان فارغالتّحصیل در نمونهی مورد مطالعه، بدون فرزند و ۱/۶۳ درصد دارای فرزند میباشند. در جدول ۴-۲۲ ملاحظه میشود که فارغ‌التّحصیلان زنی که صاحب فرزند هستند، ۸/۷۰ درصد شاغل و ۲/۲۹ درصد بیکار بودهاند. نسبتهای متناظر در میان فارغالتّحصیلان زن بدون فرزند به ترتیب، ۷/۵۷ درصد و ۳/۴۲ درصد است. همانگونه که مشاهده میشود، فارغالتّحصیلان زنی که صاحب فرزند هستند به مراتب وضعیّت اشتغال بهتری نسبت به فارغالتّحصیلان زنی که بدون فرزند هستند دارند. همانطور که در جدول ۴-۱۳ مشاهده شد، بیش از ۸۲ درصد زنان در بخش آموزش، بهداشت و مددکاری اجتماعی حضور داشتند، در نتیجهی اطلاع آن‌ ها از عواقب بالا رفتن سن در ارتباط با باروری، تصمیم بر فرزند آوری کردهاند. همچنین، به نظر می رسد که با افزایش امنیت شغلی و کم بودن مشکلات روانی در ارتباط با اشتغال افراد و افزایش سطح درآمدی یا به عبارتی سطح رفاه زوجین تصمیم بر فرزندآوری کردهاند.
بررسی رابطه بین باروری و وضعیّت اشتغال فارغالتّحصیلان زن نشانگر عدم وجود رابطه معنیدار بین این دو متغیر دارد. از آنجا که سطح معنیداری ۱۱۳/۰ بیش‌تر از ۰۵/۰ است، میتوان نتیجه گرفت که بین دو متغیّر باروری و وضعیّت اشتغال رابطه معنیداری وجود ندارد. بنابراین فرضیهی تحقیق مبنی بر اینکه رابطه معکوس و معنیداری بین وضعیّت اشتغال زنان و باروری آنها وجود دارد تأیید نمیگردد. همانگونه که ملاحظه میگردد، نتایج بدست آمده با مطالعات وتئوریهای بکار رفته همخوانی ندارد، علّت آن میتواند این باشد که در اینجا زنان فارغالتّحصیل دانشگاهی دارای فرزند با قبول مسئولیّتهای زندگی ناچار به تأمین رفاه فرزندان خود هستند در نتیجه بیش‌تر از زنان بدون فرزند به دنبال شغل بودهاند.
جدول (۴-۲۲) توزیع فارغالتّحصیلان آموزش عالی استان کردستان بر حسب وضعیّت اشتغال و داشتن فرزند،
سرشماری ۱۳۸۵

داشتن فرزند

وضعیّت اشتغال

جمع

شاغل

بیکار

فراوانی

درصد

بله

۸/۷۰

۲/۲۹

۸۹

۱۰۰

خیر

۷/۵۷

۳/۴۲

۵۲

۱۰۰

کل

۰/۶۶

۰/۳۴

۱۴۱

۱۰۰

آماره ها و ضرایب معناداری

۵۰۶/۲ Chi-square =
۱۳۳/۰ Phi =

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...