۶۰

 

۳۰

 

۲

 

۵

 

۳

 

مثال­هایی از نقص­های ساختاری در شکل ۲-۲ نشان داده شده­است.
CR3
CH2
CHC CH2
Cl
ساختار بی­قاعده کلر سه­تایی
Cl
CHC CH CH C CH2
O
ساختار­های کتوآلیلی تولیدی به­وسیله فرایند اکسایش گرمایی
مثال­هایی از نقص­های ساختاری پلی­وینیل­کلراید
سایر محل­های آغازی شاخه­ های ۲، ۴-دی­کلروبوتیل و وجود گروه ­های پروکسی هستند. پایدار کننده­ های گرمایی، هیدروکلراید زدایی و خوداکسایش را کند کرده و قطعه قطعه شدن را کاهش می­ دهند، به علاوه صدمات موجود را بهبود می­بخشند. همچنین آنها به حفظ پایداری نوری در طول استفاده کمک می­ کنند. فرایند تخریب گرمایی به­وسیله تجزیه رنگ تولیدی در محیط ایستا یا پویا با بهره گرفتن از مرجع به عنوان استاندارد ردیابی می­ شود. پایداری گرمایی براساس زمان آزادسازی هیدروکلریدریک اسید اندازه ­گیری می­ شود.
نقش پایدارکننده­های گرمایی به موارد زیر خلاصه می­ شود:
جانشین کردن نقص­های ساختاری با گروه ­های پایدارتر.
توقف اکسایشی خود به خود هیدروکلرید زدایی به وسیله جانشین کردن آلیل کلرید تشکیل شده در طول تخریب.
ربایش هیدروکلریدریک اسید آزاد شده که اثر پیش برندگی تخریب را دارد.
واکنش با رادیکال­های آزاد تشکیل شده ( ضد اکسنده ) برای جلوگیری از تغییر رنگ و تشکیل پیوند عرضی به وسیله فرایند­های گرمایی، تنش زیاد و نور شیمیایی.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تاثیر در فرایند به عنوان روان کننده.
انواع بسیار مختلفی از پایدار کننده­ های گرمایی بر پایه نمک­های فلزات مختلف یا صابون­ها با واکنش­پذیری مضاعف برای پلی­وینیل­کلراید وجود دارند.

۲-۲-۳-افزودنی­های حالت جامد[۲۷]

۲-۲-۳-۱-پایدار کننده­ های سرب

ترکیب­های سرب معمولا بر اساس مخلوط نمک­های سرب مانند سولفات سرب تری­بازی ( ۳PbO.PbSO4.H2O )، فسفیت سرب دی­بازی ( ۲PbO.PbHPO3.1/2H2O)، صابون­های سرب با مقداری اثر روان کنندگی،استئارات سرب دی­بازی [۲PbO.Pb(C17H35COO)2] یا استئارات سرب عادی [ Pb – ( C17H35COO)2]، پایدار کننده­ های گرمایی با قیمت بسیار مناسب برای سالیان درازی هستند.
این ترکیبات به عنوان جاذب هیدروکلریدریک اسید موثر عمل می­ کنند. همچنین، فسفیت سرب دی­بازی پایدارکننده نوری موثری است. آنها به ویژه به دلیل نارسانا بودن و ماهیت بی­اثر کلریدهای تشکیل شده با هیدروکلریدریک اسید، برای عایق سیم و کابل مناسب هستند. در آمریکای شمالی ترکیبات سرب برای کاربرد­های پلی­وینیل­کلراید سخت پذیرفته نشده و استفاده از ترکیبات آلی قلع ترجیح داده می­ شود. به­هرحال، براساس طبقه بندی اخطار EU و برچسب­دار کردن پایدارکننده­های سرب به عنوان مواد سمی که احتمال بروز خطراتی از جمله باروری معیوب و همچنین آسیب رساندن به محیط زیست و آثار جمع شونده خطر و زیان منجر به از رده خارج شدن این مواد در اروپا شده است.

۲-۲-۳-۲-پایدارکننده­های بر پایه کلسیم-روی

در سال­های اخیر پیشرفت­هایی در فرمول بندی پایدارکننده کلسیم-روی جامد به منظور جایگزینی برای سرب با قیمت مناسب بدست آمده است که ترکیب­های این سامانه سمیت کمی دارند.
فرمول بندی­های کلسیم-روی آمیزه کمپلکسی شامل:
صابون کلسیم ( استئارات یا لورات )
صابون روی ( استئارات یا لورات )
جاروب کننده­ های اسید از قبیل هیدروتالیست، زئولیت و اکسیدهای فلزی-هیدروکسیدها
پایدارکننده­های همران آلی مانند دی­کتون استئاروئیل بنزوئیل متان
ضد اکسنده و …
کلسیم استئارات علاوه بر روان کننده به عنوان پذیرنده اسید نیز عمل می­ کند. روی استئارات در ترکیب با کمک پایدارکننده­ها برای بهبود رنگ اولیه و نهایی استفاده می­ شود. این امر به وسیله کمپلکس شدن کمک پایدارکننده روی استئارات انجام می­ شود، به طوری که از تشکیل سریع روی کلرید ( پیش برنده تخریب ) جلوگیری می­ کند. همچنین باید توجه داشت که رزین­های پلی­وینیل­کلراید به طور متفاوت در مجاورت روی واکنش داده و این موضوع روی فرمول بندی­های پایدارکننده اثر دارد.
هیدروتالیست­ها و زئولیت­های سنتزی برای پایدارکردن پلی­وینیل­کلراید استفاده می­شوند. این پایدار کننده­ها کمپلکس­های اضافی در محل­های تخریب تشکیل می­ دهند. چنین محل­هایی تمایل دارند غیرفعال شود و هیدروکلریدیک اسد بسیار واکنش­پذیر و کاتالیزوری پیش از حذف بیشتر آن به دام بیفتد.
زئولیت­ها، آلومینوسیلیکات­های سدیم بلوری با ساختار بلور مکعبی زئولیت A هستند. آنها ریز متخلخل با منافذ یکنواخت و منطقه سطح داخلی بسیار هستند. ضداکسنده­ها در مقادیر بسیار کم برای جلوگیری از اکسایش ماتریس پلیمر در فراورش گرمایی و در برابر اثر نور شیمیایی و محیطی افزوده می­شوند.
سامانه­های مختلفی بر پایه کلسیم-روی برای ایجاد پایداری گرمایی و نیازهای رئولوژی متفاوت برای لوله، رابط­ها، پروفیل، سیم و کابل موجود مناسب هستند. مقدار یک بسته کلسیم-روی حدود ۲٫۰ – ۴٫۰ phr است.
سامانه­های کلسیم-روی به ویژه برای استفاده در تماس با غذا و کاربردهای پزشکی به وضوح نشان می­ دهند که مواد ایمن­تری هستند.

۲-۲-۳-۳-پایدارکننده بر پایه ترکیب آلی کلسیم

توسعه عمده دیگر،جایگزینی روی با کمک پایدارکننده­های آلی ویژه­ای است که تاکیدی بر فلز روی برای تولید رنگ اولیه و نهایی ندارند. پایدار کننده­ های بدون روی، کارآیی فراورش بهتری نسبت به کلسیم روی دارند. سامانه­هایی براساس مواد آلی به عنوان جایگزین برای کاربرد در لوله سخت و رابط­های لوله استفاده می­شوند.

۲-۲-۴-پایدارکننده­های مایع[۲۷]

۲-۲-۴-۱-ترکیبات آلی قلع

ترکیبات آلی قلع بر پایه آلکیل قلع مانند معمولا مخلوط­هایی از دی­آلکیل و مونوآلکیل هستند که با پیوند کوالانسی C-Sn به اتم قلع متصل شده ­اند.

۲-۲-۴-۲-ترکیبات باریم-کادمیم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...