محافظه کار

 

۰۰/۰

 

۴/۳۲

 

۳/۵۸

 
 

اصلاح طلب

 

۴/۴۵

 

۸/۵۶

 

۰۹/۳۸

 
 

رادیکال

 

۶/۵۴

 

۶/۱۰

 

۵/۳

 
 

جمع

 

۰۵/۲۶
(۹۹)

 

۸۴/۵۱
(۱۹۷)

 

۱۰/۲۲
(۸۴)

 

۰۰۰/۰= سطح معناداری کرامر= ۵۶۳/۰
نتایج حاصل از انجام آزمون V کرامر دربارهی رابطه‌ی بین اجرای مناسک دینی و گرایش سیاسی محافظه کار حاکی از وجود رابطه معنادار میان دو متغیر مذکور است. سطح معناداری نیز ۰۰۰/۰ است. بطور کلی میتوان گفت تمامی افراد نمونه حاضر از لحاظ دینداری در سطوح بالایی قرار دارند، اما آنچه آنان را از یکدیگر متمایز میکند، تفاوت در بعد مناسکی دینداری است. در واقع ۳۶/۴۳ درصد از محافظهکاران اعمال مناسکی را در حد بالایی انجام میدهند و در حدود ۵۶ درصد نیز در حد متوسطی به انجام اعمال مناسکی میپردازند. این در حالی است که ۲۳/۶۹ درصد از افراد با گرایش سیاسی رادیکال اعمال مناسکی را در حد ضعیفی انجام میدهند و تنها ۸۴/۳ درصد از آنان در سطح بالایی به اعمال مناسکی میپردازند.
فرضیه چهاردهم:
بین جنسیت و گرایشهای سیاسی رابطه وجود دارد.
نتایج حاصل از آزمون فی و کرامر بین جنسیت و گرایش سیاسی افراد حاکی از آن است که بین هیچ یک از گرایشهای (محافظه کاری، اصلاح‌طلبی و رادیکال) و جنسیت رابطه معناداری وجود ندارد.
علاوه بر این نتایج حاکی از آن است که بین سن و گرایشهای سیاسی، همچنین میزان استفاده از رسانه های خارجی و گرایشهای سیاسی رابطه معناداری وجود ندارد.
۷-۴ تحلیل رگرسیون
در این بخش به تحلیل چند متغیرهی داده ها در قالب تحلیل رگرسیون می‌پردازیم. رگرسیون این امکان را به ما میدهد تا تغییرات متغیر وابسته را از طریق متغیرهای مستقل پیشبینی و سهم هریک از متغیرهای مستقل را در تبیین متغیر وابسته تعیین نماییم. بنابراین دو نقش عمده رگرسیون در تحقیق «پیشبینی» و «تبیین» است (غیاثوند، ۱۳۸۷: ۱۹۷). در این پژوهش از رگرسیون چندمتغیره استفاده کردیم.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تحلیل رگرسیونی چند متغیره این امکان را محقق میسازد که رابطه تکتک متغیرهای مستقل را با متغیر وابسته – با کنترل آماری اثر سایر متغیرهای مستقل در رابطه- مطالعه کند. در اینجا به منظور انجام تحلیل رگرسیون، همه متغیرهای مستقل اصلی پژوهش را که شامل ۱۰ متغیر هستند یکجا وارد تحلیل کردیم تا از این طریق میزان و نوع اثر این متغیرها بر متغیر وابسته را با کنترل سایر متغیرها بررسی کنیم. جدول زیر نتیجه نهایی این تحلیل را به ترتیب بالاترین سطح معناداری تا پائینترین آن نشان میدهد:
جدول (۳۱-۴): نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی چند متغیره شاخص گرایش سیاسی و سایر متغیرها

 

نام متغیر مستقل

 

مقدار ضریب F

 

مقدار ضریب Beta

 

سطح معناداری

 

R Sq تجمعی

 
 

رضایت سیاسی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...