حمایت از مشتری: شامل در دسترس بودن، زمان دسترسی و پاسخگویی می باشند.
رضایت مشتری: آگاه کردن مشتری و ارزیابی رضایت وی
۲-۶-۲-۴- معیارهای هزینه
منظور ما از معیارهای هزینه، هزینه های خرید می باشند. مهمترین گروه از هزینه ها شامل قیمت خرید، هزینه حمل و نقل و هزینه های مالیات هستند. این گروه بخش مهمی از کل هزینه ها را شامل می شوند. برخی از هزینه های دیگر، نظیر هزینه های عملیاتی (هزینه کالاهای بازگشتی و دوباره کاری) هم ممکن است در این گروه قرار گیرند. شرکت می تواند هزینه ها را تخمین بزند. انجام این کار مشکل است و اعداد را باید با دقت زیادی تخمین زد. در برخی از کارهای عملی ارزیابی مجدد لازم است. دقت کنید که هزینه ها را از دیدگاه تامین کننده، بررسی کرده ایم.
۲-۶-۳- رویکردهای مختلف برای انتخاب تامین کنندگان
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

گزینش یا ارزیابی تأمین کننده مسئله ای متداول در کسب ملزومات مورد نیاز برای پشتیبانی از خروجی های سازمانها است. مشکل سازمانها یافتن و ارزیابی دورهای بهترین یا مناسبترین تأمین کننده یا تأمین کنندگان بر اساس قابلیت‌های گوناگون آنها است. این مسأله معمولاً هنگامی رخ می دهد که خریدی پیچیده با ارزش ارزی بالا و احتمالاً حساس در پیشرو باشد همچنین فرایند رسمی برای ارزیابی و رتبه بندی تأمین کنند گان امری ضروری است. در واقع فرایند گزینش تأمین کننده نوعی فرایند حل مسأله است، زیر ا فرایند گزینش تأمین کننده تمامی مراحل حل مسأله از قبیل، تعریف مسأله، فرموله کردن معیارها، ارزیابی بدیلها و گزینش را پوشش می دهد. بسیاری از مقالات به مراحل ارزیابی بدیلها و گزینش که تکنیکهای مربوط به پژوهش عملیاتی برای آنها سازگار شده است پرداخته اند.
تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره که از جمله تکنیک های کمی در ارزیابی تأمین کنندگان می باشند را می توان به طور تقریبی در پنج دسته تقسیم بندی کرد: تصمیم گیریهای چند شاخصه (مبنای عمومی مدل های وزن دار خطی)، بهینه سازی با اهداف چندگانه (مبنای عمومی از مدلهای برنامه ریزی خطی/ ریاضیاتی)، رهیافت های آماری / احتمالی، رهیافتهای هوشمند و دیگر روشها. پنج دسته، هر کدام با رهیافتها و مثالهای مرتبط در جدول ۲-۱۲ ذکر شده اند.
دسته اول فرایند گزینشی است، که تعداد محدود و قابل شمارشی از گزینه های از پیش تعیین شده از طریق معیارها یا شاخصهای چندگانه مورد بررسی قرار می گیرند. گزینه برتر با توجه به میزان ارضاء هر چه بیشتر معیارها یا شاخصها گزینش می شود. اگر چه هنوز از روی اطمینان نمی توان گفت که آیا این تکنیک ها کمی هستند یا خیر. شاخصها به عنوان معیارهایی که بر مبنای آنها گزینش نهایی صورت می گیرد عمل می کنند. بیشتر رهیافت های به کار رفته همچون، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، تحلیل توأم [۷۰]، روش وزن دار خطی[۷۱] و روش غیر رتبه ای[۷۲] در این دسته جای می گیرند.
جدول ۲-۱۲- طبقه بندی رهیافتهای ارزیابی تأمین کننده

دسته رهیافت
    1. مدل های MADM
فرایند تحلیل سلسله مراتبی
تحلیل توأم
روش وزن دار خطی
روش غیر رتبه ای
    1. مدل های MODM
روش اپسیلون محدودیت
تحلیل پوششی داده ها
برنامه ریزی آرمانی
    1. رهیافت های آماری / احتمالی
روش طبقه بندی
تحلیل خوشه ای
تحلیل عدم اطمینان
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...