۲-۸-۱۵-۱) محیط زیست رضوانشهر
مسایل محیط زیست طبیعی:

    1. فعالیت کارخانه چوکا و ورود آب های آلوده به رودخانه های اطراف به خصوص اردجان
    1. نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر که با ایجاد میدان های مغناطیسی زندگی ماهیان سواحل اطراف را به خطر می اندازد.
    1. تغییر کابری زمین های کشاورزی و جنگل ها که علاوه بر به خطر انداختن زندگی حیات وحش، باعث تغییرات آب و هوایی در دراز مدت شده است.
    1. احداث سد شفارود که با تکمیل آن و بی توجهی به مکان مناسب در هنگام آغاز پروژه، حدود ۳۱۹ هکتار از جنگل های مرغوب منطقه رضوانشهر کاملاً نابود خواهند شد.

مسایل زیستی حوزه انسانی و شهری: مهمترین مسایل شهری رضوانشهر در زمینه زیست محیطی، سیستم دفع زباله و فاضلاب است. با توجه به بالا بودن سطح سفره آب زیرزمینی شهرستان بعد از مدت کوتاهی اکثر چاه های فاضلاب با آب های زیرزمینی تداخل پیدا کرده و آب های زیرزمینی آلوده می گردد. (نبود سیستم دفع فاضلاب بهداشتی)
زباله ها نیز از مبدأ تفکیک نمی شود و با توجه به نبود کارخانه بازیافت زباله در سطح شهرستان و استان، دفع زباله به طریق غیر بهداشتی و در زمین ها و جنگل های اطراف انجام می گیرد. گروه مردمی NGO سمن به صورت غیر رسمی در زمینه محیط زیست رضوانشهر فعالیت می کند و با کسب مجوز می تواند علیه جرایم محیط زیست اعلام جرم نماید. (مأخذ: مصاحبه با آقای شادکام، مدیر محیط زیست رضوانهشر در تاریخ۸ تیر ماه ۱۳۹۳)
۲-۸-۱۵-۲) امکانات شهری رضوانشهر
رضوانشهر از نظر داشتن امکانات رفاهی شهری با توجه به مدت زمان نسبتاً کوتاه شهر شدن آن، دارای مشکلات و محدودیت هایی است که جا دارد با خواست و همکاری شهروندان و تلاش بیشتر مسئولان هرچه زودتر برطرف شود، عبارتند از:

    1. بافت قدیمی و فرسوده خیابان های اصلی شهر که هم از زیبایی چهره شهر می کاهد و هم رفت و آمد را بخصوص در فصول مسافر پذیر مشکل می کند.
        1. نداشتن جاده کمربندی که باعث ازدحام زیاد مسافران عبوری از رضوانشهر برای رفتن به شهرهای اطراف می شود.

      (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    1. مشکلات جمع آوری و دفع بهداشتی زباله
    1. نداشتن شبکه دفع فاضلاب بهداشتی
    1. نداشتن مرکز فرهنگی و هنری و تفریح گاهی کافی و مجهز برای گذراندن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان
    1. عدم توجه به برنامه و نقشه مهندسی در ساخت و سازهای شهر که باعث نامتوازن شدن ساخت و سازها و پیچ و خم های زیاد معابر و کوچه های شده است.
    1. کمبود و نقصان وسایل عمومی در داخل شهر و نداشتن پایانه مسافری در سطح شهرستان
    1. نداشتن بیمارستان و مراکز تخصصی درمانی برای رفع مشکلات درمانی شهروندان
    1. عدم برگزاری همایش، انجمن یا هر برنامه مرتبط با آموزش و آشنایی شهروندان با حقوق و وظایف شهروندی
    1. مشکلات اشتغال و فعالیت اقتصادی برای جوانان بخصوص فارغ التحصیلان دانشگاه ها.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق

۳-۱) روش تحقیق و گردآوری اطلاعات
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر اهمیت روش، توصیفی و پیمایشی است. جهت انجام این پژوهش در دو مرحله اقدام گردید؛ مرحله اول، مطالعات کتابخانه ای بود که در جهت تدوین مبانی نظری تحقیق، بررسی دیدگاه های موجود و مرور مطالعات انجام شده از منابع مکتوب، سایت های اینترنتی و … بهره گرفته شده است و در گام بعدی از مرحله پیمایشی استفاده شد. در تدوین پیشینه موضوع و مباحث نظری تحقیق، جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و بررسی اسنادی بوده که با مطالعه متون، مقالات، کتب و پایگاه های اینترنتی و مراکز اداری مرتبط و بررسی ارتباط آن با توسعه حقوق شهروندی با بهره گرفتن از روش فیش برداری و مصاحبه و سپس پرسشنامه، دیدگاه های شهروندان شهر رضوانشهر حول موضوع مورد بحث، اطلاعات جمع آوری گردیده است. در این تحقیق، پرسشنامه ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات در پیمایش میدانی و بررسی موردی موضوع مورد بحث در محدوده تعیین شده تحقیق می باشد. در این پرسشنامه با شاخص بندی محورهای اصلی موضوع که با مشورت استاد راهنما تنظیم شده، اهمیت و میزان اثرگذاری هر یک از این شاخص ها مورد سؤال قرار گرفته است و در قالب طیف لیکرت، سازماندهی گردیده و با پنج گزینه خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم نظر سنجی شده است. ضمن آنکه برای جمع آوری برخی اطلاعات مربوط به رضوانشهر از روش مصاحبه با مسئولین نیز بهره گرفته شد.
۳-۲) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
پس از جمع آوری اطلاعات میدانی و جمع آوری پرسشنامه، پردازش اطلاعات با نرم افزار spss انجام شد. ابتدا با تحلیل توصیفی به نتیجه گیری در مورد فرضیه ها با بهره گرفتن از اطلاعات مربوط به فصل دوم و سوم پرداخته شد و در ادامه با بهره گرفتن از نرم افزار spss و آزمون ها و درصد گیری به جمع آوری و جمع بندی اطلاعات پرسشنامه ها پرداخته شد و فرضیه ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
۳-۳) جامعه آماری
جامعه آماری تحقیق متشکل از طبقات با سواد شهر رضوانشهر می باشد (منظور از باسواد، تمامی کسانی است که توانایی خواندن و نوشتن دارند و در پرسشنامه به پنج گروه سواد ابتدایی، راهنمایی، دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس و بالاتر از لیسانس قرار گرفته اند.) که مؤلفه های تأثیرگذار ژئوپلیتیک بر توسعه حقوق شهروندی از نظر آنها مشخص می شود. شهروندان با سواد ساکن در شهر رضوانشهر بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، ۲۷۰۹۴ نفر می باشد که جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند.
۳-۳-۱) روش نمونه گیری
همانطور که گفته شد حجم جامعه آماری، شهروندان با سواد شهر رضوانشهر می باشند، انتخاب تعداد نمونه ها به صورت تصادفی با توجه به موضوع تحقیق و آگاهی های اولیه از جامعه آماری، همچنین گستردگی محدوده مورد مطالعه بر اساس فرمول کوکران از طبقات اجتماعی مختلف و مشاغل گوناگون جامعه در شهر رضوانشهر نموده که به دلیل تخصصی بودن مفهوم حقوق شهروندی دارای حداقل سواد بودند. مراحل انتخاب نمونه گیری از طریق فرمول کوکران در زیر تشریح می گردد: =n
در این فرمول t اندازه متغیر در توزیع طبیعی،p درصد توزیع صفت در جامعه یعنی درصد افرادی است که دارای صفت مورد مطالعه هستند، q درصد افرادی است که فاقد آن صفت در جامعه هستند.
d تفاضل صفت واقعی صفت در جامعه با میزان تخمین محقق برای وجود آن صفت در جامعه است که حداکثر آن تا ۵۰/۰ است و دقت نمونه گیری نیز با آن بستگی دارد و N حجم جامعه مورد مطالعه را نشان می دهد. (حافظ نیا، ۱۳۸۹: ۱۶۶)
۳-۳-۲) حجم نمونه
نمونه گیری تصادفی از قشرهای مختلف شهروندان رضوانشهر بر اساس کوکران به شرح زیر است:
=۳۴۵ = n
لذا بر اساس فرمول نمونه گیری فوق تعداد نمونه ها ۳۴۵ نفر می باشند که در شهر رضوانشهر پرسشنامه ها در بین آنها توزیع و توسط نمونه ها تکمیل گردید.
۳-۴)متغیرها
متغیر عبارت است از ویژگی هایی که محقق آنها را مشاهده و اندازه گیری می کند. واژه متغیر به ویژگی هایی اطلاق می شود که بیش از یک ارزش به آنها اختصاص داده می شود و تغییرات را از فردی به فردی و یا از شئ به شئ دیگر نشان می دهد و بنابراین متغیر بر اساس نقشی که در تحقیق به عهده دارد، به دو دسته مستقل و وابسته تقسیم می شود.
۳-۴-۱) متغیر مستقل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...