۴/۶*

۱

رقم × اندازه

(* نشان دهنده معنی دار بودن در سطح احتمال ۵% و ns نشان دهنده عدم معنی دار بودن است)
مقایسه میانگین اثرات رقم و اندازه بر وزن پوست میوه انار در شکل ۴-۱۱ نشان داده شده است. همانطور که در شکل مشخص است رقم و اندازه اثر معنی داری بر وزن پوست میوه داشته است (۰۵/۰(p<.
شکل ۴- ۱۱ مقایسه میانگین اثر اصلی رقم و اندازه بر وزن پوست میوه انار
(حروف مشابه در هر فاکتور اصلی نشان دهنده عدم معنی داری در سطح ۵% است)
مقایسه میانگین بر هم کنش فاکتورهای رقم و اندازه بر وزن پوست میوه انار در شکل ۴-۱۲ نشان داده شده است. همانطور که در شکل مشخص است در هر دو رقم با افزایش اندازه، وزن پوست میوه افزایش پیدا می­ کند. بیشترین مقدار وزن پوست میوه مربوط به رقم رباب ملس با اندازه۲ و کمترین مقدار آن مربوط به تیمار رقم رباب ترش با اندازه۱ می­باشد.
مقایسه میانگین اثرات رقم و اندازه بر حجم پوست میوه انار در شکل ۴-۱۳ نشان داده شده است. همانطور که در شکل مشخص است رقم و اندازه اثر معنی داری بر حجم پوست میوه داشته است (۰۵/۰(p<. مقایسه میانگین اثرات رقم و اندازه بر درصد حجم پوست به حجم میوه انار در شکل ۴-۱۴ نشان داده شده است. همانطور که در شکل مشخص است رقم و اندازه اثر معنی داری بر درصد حجم پوست به حجم میوه داشته است (۰۵/۰(p<.
شکل ۴- ۱۲ مقایسه میانگین بر هم کنش فاکتورهای رقم و اندازه بر وزن پوست میوه انار
(حروف مشابه در هر فاکتور اصلی نشان دهنده عدم معنی داری در سطح ۵% است)
شکل ۴- ۱۳ مقایسه میانگین اثر اصلی رقم و اندازه بر حجم پوست میوه انار
(حروف مشابه در هر فاکتور اصلی نشان دهنده عدم معنی داری در سطح ۵% است)
شکل ۴- ۱۴ مقایسه میانگین اثر اصلی رقم و اندازه بر درصد حجم پوست به حجم میوه انار
(حروف مشابه در هر فاکتور اصلی نشان دهنده عدم معنی داری در سطح ۵% است)
۴-۷ وزن، حجم و درصد حجم هسته به حجم میوه انار
جدول ۴-۶ مقادیر پارامتر F حاصل از تجزیه واریانس مربوط به داده ­های وزن هسته، حجم هسته و درصد حجم هسته به حجم میوه انار را نشان می­دهد. این نتایج نشان می­دهد که فاکتور رقم دارای اثر معنی داری بر وزن هسته، حجم هسته و درصد حجم هسته به حجم میوه می­باشد (۰۵/۰(p<. فاکتور اندازه دارای اثر معنی داری بر وزن هسته و حجم هسته می­باشد اما بر درصد حجم هسته به حجم میوه اثر معنی داری ندارد. در نهایت اثر متقابل آنها دارای اثر معنی داری بر وزن هسته، حجم هسته و درصد حجم هسته به حجم میوه نمی ­باشد. تفاوت حجم هسته­ها می ­تواند درصد حجمی آب انار را متفاوت سازد.
جدول ۴-۶ مقادیر پارامتر آماری F حاصل از تجزیه واریانس مربوط به داده ­های وزن هسته، حجم هسته و درصد حجم هسته به حجم میوه انار

F

درجه آزادی

منابع تغییر

درصد حجم هسته به حجم میوه

حجم هسته

وزن هسته

۷/۳۶*

۶/۲۸*

۱/۲۹*

۱

رقم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...