مرحله سوم : نظریه اعلام شده در کمیته داوری مطرح و کتاب برای مرحله بعدی به همراه فرم ارزیابی به داور دیگری که عضو کمیته داوری نباشد( بر اساس تخصص وموضوع کتاب) ارجاع می گردد تا نظریه وی نیز اخذ شود .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مرحله چهارم : فرم های ارزیابی در آخرین جلسه هیات مطرح وبراساس رای هیات، کتاب برگزیده مشخص می شود. گزینش هر کتاب مشروط به آن است که کتاب حداقل ۵/۴ رای مثبت آورده باشد.
پیرامون بررسی و ارزیابی کتب واهدای جوایز، نکات زیر قابل توجه است
۱- در مورد کتاب های دوره ای چنانچه هر مجلد استقلال داشته باشد حکم کتاب واحد را دارد. در غیراین صورت بررسی کتاب منوط به انتشار دوره کامل آن است که تشخیص این امر به عهده داوران هر موضوع است . در صورت عدم استقلال به تشخیص داوران جایزه آن ها برای یک بار به آن تعلق خواهد گرفت .
۲- مجموعه مقالات یا سخنرانی ها یا درس ها در صورتی مورد بررسی قرار می گیرند که موضوع مورد بحث در یک مجموعه، حول یک موضوع باشد.
۳- چنانچه گردآورنده یک اثر، نقش موثری در تدوین تعدادی مقاله یا سخنرانی به شکلی واحد ونگارش مقدمه لازم بر آن ها وتهیه فهارس در مجمع اثرداشته باشد، به تشخیص هیات داوران، جایزه به تناسب بین مولف و گردآورنده تقسیم خواهد شد.
۴- در موضوعاتی که کتاب برگزیده سال انتخاب نگردد هیات داوران می تواند کتاب را به عنوان کتاب با ارزش وقابل تقدیر معرفی نماید و پدید آورنده آن را ، مورد تشویق قراردهد.
۵- اگر پدید آورنده کتاب برگزیده متعدد باشند ، جایزه به نحو مساوی بین آنان تقسیم خواهد شد. که مرجع تصمیم و تشخیص، داوران هر موضوع خواهد بود.
ضوابط گزینش کتاب در هر رشته
الف: علوم و معارف اسلامی ( حداکثر امتیاز ۱۵۰ )
در این زمینه با توجه به حضور استادان حوزه و دانشگاه ، کتب مذهبی ومعارف اسلامی در اختیار ایشان قرار گرفته وبراساس امتیاز فرم ها در جلسه نهایی، کتاب هایی که بیشتر از دیگر کتب امتیاز و نظر موافق کسب کرده باشند، به بحث و بررسی گذاشته شده تا از میان آنها بهترین کتاب انتخاب وبه عنوان کتاب سال در این رشته معرفی شود.
مهم ترین خصوصیات مورد نظر بر مبنای فرم های داوری این رشته به شرح زیر می باشد:
۱- کتاب دارای ارزش فرهنگی درخور توجه و منطبق برمنابع متقن اسلامی باشد.(۲۵امتیاز)
۲- کتاب برخوردار از ابتکار وخلاقیت ممتاز درعرصه بینش اسلامی باشد. (۲۵ امتیاز)
۳- کتاب حاصل تراوش قلم سنجیده ودرخور معارف اسلامی باشد ( ۲۵ امتیاز )
۴- کتاب دارای فهارس قابل توجه واعلام و اصطلاحات باشد( ۲۵ امتیاز )
۵- در کتب ترجمه ضمن رعایت کامل امانت ، مطالب با سبکی مقبول درادب فارسی و معیارهای آن، ترجمه شده باشد ( ۲۵ امتیاز )
۶- در کتب مصحح کلیه قواعد وآداب تصحیح کلاسیک با توضیحات حواشی لازم رعایت شده ونسخه بدل، به حد کافی ارائه شده باشد ( ۲۵ امتیاز)
ب) کتاب های علوم وفنون
دراین زمینه طبق نظر صاحب نظران که مرکب از استادان عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان هستند ضمن تقسیم به دو گروه تالیف و ترجمه،امتیاز گذاری با دوعنوان محتوا وصورت انجام می گیرد که به شرح زیر می باشد:
الف- کتب تالیفی (حداکثر امتیاز ۲۰۰)
۱- از لحاظ محتوا
۱- ۱ مفید بودن کتاب در زمینه رفع نیاز های علمی وفنی ( ۲۵ امتیاز)
۱-۲ استفاده از آخرین یافته های علمی تا تاریخ نشر کتاب ( ۱۵ امتیاز)
۱-۳ طرح مباحث حول یک محور خاص ( عنوان کتاب) و پرهیز از پراکنده گویی
(۲۰ امتیاز)
۱-۴ میزان کارو نوآوری مولف در استفاده از تخصص وتجربه علمی خود( ۲۰ امتیاز)
۱-۵ میزان استحکام و دقت در طرح مباحث وصحت آن ها ( ۱۰ امتیاز)
۱-۶ حجم کتاب در تناسب با محتوا ، مطالب و عنوان وفصول کتاب به نحوی که نشانگر میزان زحمت وفعالیت مولف باشد ( ۱۰ امتیاز)
۲- از لحاظ صورت
۲-۱- نو بودن شیوه عرضه مطالب ( ۱۵ امتیاز)
۲-۲- نحوه بیان مطالب در جهت انتقال مفاهیم ( ۱۵ امتیاز )
۲-۳ - نحوه تبویب و فصل بندی موضوعات ( ۱۸ امتیاز)
۲- ۴-هماهنگی فصول وهم سطحی مطالب ( ۸ امتیاز)
۲-۵- ذکر منابع و ماخذ در پایان کتاب و پانوشت ها ( ۱۸ امتیاز)
۲-۶- تناسب منابع کتاب با محتوای آن ( ۱۸ امتیاز )
۲- ۷- ذکر فهرست مطالب راهنما و واژه ها ( ۱۸ امتیاز)
۲-۸ - مراعات قواعد دستور زبان و رسم الخط فارسی ( ۱۰ امتیاز )
۲-۹- کیفیت چاپ ( کم بودن اغلاط چاپی، گیرایی ،«خصوصا در مورد تصاویر») (۱۰امتیاز)
۲-۱۰- نظر کلی داور ( ۱۰ امتیاز )
ب) کتب ترجمه ( حداکثر امتیاز ۲۰۰ )
از لحاظ محتوا
۱-۱- مفید بودن کتاب براساس نیازهای علمی و فنی جامعه ( ۲۵ امتیاز)
۲- ۱- حفظ امانت و اصالت کتاب ومطابقت آن با اصل ( ۲۵ امتیاز)
۱-۳- نو بودن موضوع و مطالب کتاب ترجمه شده وانتخاب آن با توجه به تاریخ نشر کتاب ( ۱۵ امتیاز)
۱-۴ - اعمال سیستم متر یک واحد ها ( تا حد امکان ) و حتی المقدور استفاده از مثال ها ، اسامی و تصاویر بومی (هم در پا نوشت هم در متن) (۱۵امتیاز)
۱-۵ - یکدست بودن اصطلاحات علمی وکوشش در کاربرد واژه های صحیح ومصطلح (۱۵ امتیاز)
۱-۶- حجم کتاب در تناسب با محتوا ، مطالب ، عنوان وفصول کتاب ( ۱۵ امتیاز)
از لحاظ صورت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...