رابطه معنادار و معکوس

اهرم مالی

متغیر مستقل کنترلی

۰.۴۶۳

رابطه معنادار و مستقیم

ROA

متغیر مستقل کنترلی

-۰.۲۳۲

رابطه معنادار و معکوس

سن شرکت

متغیر مستقل کنترلی

-۰.۰۲۵

عدم وجود رابطه معنا­دار

نوسان بازده بازار

متغیر مستقل کنترلی

-۰.۴۴

عدم وجود رابطه معنا­دار

تعداد سهامداران نهادی

متغیر مستقل کنترلی

۰.۰۳۹

عدم وجود رابطه معنا­دار

درصد عرضه اولیه

متغیر مستقل کنترلی

۰.۱۸۳

عدم وجود رابطه معنا­دار

حجم عرضه های اولیه

متغیر مستقل کنترلی

-۰.۵۰۳

رابطه معنادار و معکوس

نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیونی برای آزمون فرضیه فرعی هم، که مبتنی بر تاثیر سطوح عدم تقارن اطلاعاتی شرکت ها بر رابطه بین محافظه کاری و بازده غیرعادی کوتاه مدت بود، نشان داد که آماره t متغیر محافظه کاری برای هر دو نمونه فرعی معنادار بوده و مقدار آن برای مشاهداتی با عدم تقارن اطلاعاتی بالا (۳۰۳/۲-) بیشتر از مشاهداتی با عدم تقارن اطلاعاتی پایین(۱۲۷/۲-) می باشد. به عبارت دیگر رابطه محافظه کاری و بازده غیرعادی کوتاه مدت در شرکت های با سطح بالای عدم تقارن اطلاعاتی نسبت به شرکت های با سطح پایین عدم تقارن اطلاعاتی قوی تر است. بنابراین فرضیه فرعی این پژوهش هم تایید می گردد. این نتیجه هم با یافته های تحقیق جان لین و تیان (۲۰۱۲) مطابقت دارد که معتقد بودند سطوح بالای عدم تقارن اطلاعاتی، انگیزه بیشتری برای بکارگیری محافظه کاری توسط شرکت های ناشر ایجاد می کند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۵- موانع و محدودیت های تحقیق
در این قسمت با ارائه محدودیت‏های پژوهش، سعی برآن است تا خواننده از وجود چنین محدودیت­هایی آگاه گردد و بتواند در تعمیم نتایج پژوهش با آگاهی بیشتری عمل کرده و در مورد فرایند پژوهش قضاوت عادلانه‏ای داشته باشد.
در این راستا محدودیت های پژوهش حاضر به شرح زیر قابل ذکر می باشد:

  • محدودیت نوسان قیمت در بورس اوراق بهادار تهران و در نتیجه فاصله گرفتن ارزش این سهام با ارزش ذاتی آنها، و از طرف دیگر نحوه کشف قیمت این سهام به عنوان محدودیتی در این پژوهش مطرح است؛ که استفاده از بازده غیرعادی این سهام را در پایان اولین روز معاملاتی بعنوان مبنایی برای قیمت گذاری کمتر از واقع جهت مقایسه واقعی با موضوع فوق در بازارهای سرمایه کشورهای توسعه یافته امکان پذیر نمی سازد.
  • مدل ها و معیار های متفاوتی برای اندازه گیری محافظه کاری در تحقیقات مختلف ارائه گردیده است که با توجه به دسترسی محدود به اطلاعات مالی این قبیل شرکت ها (عرضه های اولیه) و همچنین حجم پایین مشاهدات امکان استفاده از مدل های رگرسیونی مثل مدل بال و شیواکومار، دیچو و تنگ وجود ندارد که در صورت استفاده از این مدل ها نتایج می توانست متفاوت باشد.
  • در محاسبه شاخص محافظه کاری از اقلام تعهدی عملیاتی بعنوان معیاری برای محافظه کاری شرکت ها استفاده شده است. این امکان وجود دارد دارد که اقلام تعهدی غیرعملیاتی هم در صورت های مالی شرکت ها منعکس شده باشد که با توجه به حجم پایین مشاهدات و کافی نبودن اطلاعات امکان تفکیک آن برای محقق وجود ندارد.
  • اندازه نمونه در این پژوهش، ۷۱ مورد از شرکت های عرضه شده در فاصله زمانی ۱۳۸۲تا۱۳۹۱ را شامل می­ شود. بنابراین، با انتخاب نمونه بزرگتر برای بازه زمانی طولانی تر(با توجه با حجم پایین شرکت های عرضه شده)، نتایج تحقیق می­توانست متفاوت باشد.

۵-۵- پیشنهادات حاصل از تحقیق
با توجه ادبیات بررسی شده پیرامون موضوع پژوهش و نتایج کسب شده از آن موارد زیر پیشنهاد می­گردد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...