۳۹۶
۲۱۸

۱۹۸
۳۷۱
۵۲۶
۶۳۶
۷۰۱
۷۲۸
۷۰۱
۶۳۶
۵۲۶
۳۷۱
۱۹۸

۷:۰۰
۸:۰۰
۹:۰۰
۱۰:۰۰
۱۱:۰۰
۱۲:۰۰
۱۳:۰۰
۱۴:۰۰
۱۵:۰۰
۱۶:۰۰
۱۷:۰۰

نوع کالکتورهای پیشنهاد شده توسط Ileri A به همراه خصوصیات آنها در جدول ۵-۴ آمده است. در مسأله مورد بررسی به دلیل مطالب ارائه شده در فصل دوم و همچنین توصیه های محققان گوناگون از کالکتورهای تخت تک صفحه­ای[۸۸] استفاده میشود. همانطور که در در فصل ۳ اشاره شد مقدار کل تابش خورشیدی و همچنین مقدار تابش مستقیم به موقعیت جغرافیایی مکان مورد بررسی، بستگی دارد. از تحقیقیات انجام شده توسط مظلومی و همکاران[۵۴] برای عرض جغرافیایی ایران میزان مقدار کل تابش خورشید روی کالکتور در ساعات گوناگون ماه­های گرمایی کشور در جدول ۵-۳ نشان داده شده است. به دلیل عدم عملکرد کالکتور در ساعات قبل از ۷ صبح و بعد از ۵ بعد از ظهر( به دلیل شرایط کنترلی اعمال شده بر روی پمپ مابین کالکتور و تانک ذخیره آب داغ) و همچنین کاهش چشمگیر مقدار تابش مستقیم در این ساعات، از نمایش میزان تابش خورشیدی در این ساعات صرفنظر شده است. همچنین از تحقیقیات انجام شده توسط مظلومی و همکاران[۵۴] میزان درجه حرارت محیط در ساعات گوناگون ماه های گرمایی کشور به دست آمده که در شکل ۵-۱نشان داده شده است. از این مقادیر جهت تحلیل حرارتی کالکتور خورشیدی استفاده شده است. در نهایت جهت تحلیل دینامیکی سیستم میزان سطح پایه کالکتور ۵۰ ، میزان حجم پایه مخزن ذخیره آب داغ ۱۵۰۰ کیلوگرم آب، دبی جرمی آب گرم ورودی به ژنراتور ۱۹۷/۰ کیلوگرم بر ثانیه و در نهایت میزان دمای لازمه آب ورودی به ژنراتور جهت تأمین نیاز سیکل جذبی تک اثره،۸۵ درجه سانتیگراد در نظر گرفته می­ شود. تانک ذخیره آب داغ نیز به صورت لایه بندی شده با ۳ گره جهت تحلیل دینامیکی سیستم در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که جهت ساده سازی سیستم از تغییرات ضریب انتقال حرارت اتلافی کالکتور در طی تغییر سطح و دمای آب ورودی به کالکتور، صرفنظر شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل۵-۲ میزان درجه حرارت محیط در ساعات گوناگون ماه های گرمایی کشور ایران[۵۴]
نتایج آنالیز دینامیکی سیستم برای ساعات شبانه روز ۵ ماه گرم سال، در جدول ۵-۶ نشان داده شده است. در هنگام شروع به کار سیستم[۸۹]دمای مخزن آب و همچنین دمای ورودی به کالکتور با دمای محیط یکسان است. اما همانطور که نتایج نشان می­دهد در صورت کارکرد مداوم سیستم، دمای مخزن در ابتدای صبح در حدود ۶۵ در جه سانتیگراد بوده که در محاسبات از این مقدار استفاده شده است(در صورت تغییر پارامتر های طراحی سیستم نظیر سطح کالکتور و میزان حجم مخزن ذخیره آب داغ، رنج تغیییر دمای مخزن در ابتدای صبح در حدود ۲تا ۵ در جه سانتیگراد می­باشد که از آن صرفنظر می شود). همانطور که از نتایج ملاحظه می­ شود، به دلیل اعمال تابع کنترلی در سطح دمایی پایین سیستم، میزان بار هیتر کمکی () در ساعات انتهای روز، شب و ابتدای صبح با میزان حرارت لازمه در ژنراتور یکی بوده در واقع سیستم خورشیدی در تأمین بار لازمه در ژنراتور سهمی ندارد(میزان صفر می باشد). اما با شروع روز و با افزایش ساعات به سمت ظهر سیستم خورشیدی وارد عمل شده وحتی در حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر میزان ۹۰ % از بار حرارتی لازمه در ژنراتور را تأمین می­ کند.
شکل ۵-۲میزان تغییر درجه حرارت گره میانی مخزن در طول ساعات روز را برای سطوح مختلف کالکتور خورشیدی و در ماه می نشان می­دهد .همانطور که از نمودار مشخص است و در بررسی­های I. Atmaca نیز تأکید شده است [۴۳]، میزان دمای گره میانی مخزن در ساعات روز در اثر افزایش سطح کالکتور افزایش می­یابد. همچنین دمای گره میانی مخزن در ساعات ظهر به اوج خود می­رسد که ناشی از افزایش میزان شدت تابش مستقیم خورشیدی به سطوح کالکتور­ها بوده و امری قابل پیش بینی است. نتایج مشابه برای ماه­های دیگر گرمایی سال مشاهده شده که در اینجا جهت اختصار از ارائه آنها صرفنظر می­ شود.
جدول ۵-۶ نتایج حاصل از شبیه سازی دینامیکی سیستم جهت ماه های می ،ژوئن و جولای

ساعت
روز

ماه می

ماه ژوئن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...